STN

Drankje tegen Alzheimer

door WILL GERRITSEN. dinsdag 12 december 2006 | 10:26 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 12 december 2006 | 10:33

Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
Gehoopt wordt dat het middel de ziekte in het beginstadium afremt.Foto (detail) RENE VAN MEGEN

Gehoopt wordt dat het middel de ziekte in het beginstadium afremt.Foto (detail) RENE VAN MEGEN

Gehoopt wordt dat het middel de ziekte in het beginstadium afremt.Foto RENE VAN MEGEN

Gehoopt wordt dat het middel de ziekte in het beginstadium afremt.Foto RENE VAN MEGEN

1/2
start playing the slideshow

Verscheidene klinieken gaan een nieuw drankje tegen de ziekte van Alzheimer testen. Gehoopt wordt dat het middel de ziekte in het beginstadium afremt.

Een voedingsdrankje dat de ziekte van Alzheimer afremt? Lijkt bijna te mooi om waar te zijn. Zoiets als het zoveelste voedingssupplement dat in de flodderige huis-aan-huisfolder naast de vetverbranders, de prostaatfunctieverbeteraars en de cellulitisverjagers een plek krijgt. Zou je denken.

Fout! We moeten dit drankje zeer serieus nemen, meent althans de producent die het heeft ontwikkeld en nu laat testen: Numico, een gerenommeerde Nederlandse multinational die Europees marktleider is in klinische en sondevoeding voor ziekenhuizen en daarnaast internationaal de trom roert op het gebied van babyvoeding. De potjes Olvarit komen van Numico-dochter Nutricia.

Het bedrijf ziet brood in zijn nieuwe gezondheidsdrankje dat Alzheimer zou kunnen afremmen. Topman Jan Bennink argumenteerde in zakenblad FEM dat voor de hersenziekte met name vanuit de medische hoek veel aandacht bestaat. Er zijn inmiddels enkele medicijnen beschikbaar die de ziekteverschijnselen vertragen, maar niet genezen.



Voeding





Op het gebied van voeding wordt echter nauwelijks iets gedaan, stelde de Numico-baas vast.

Daar komt nu echter snel verandering in. Feit is dat wereldwijd de belangstelling voor de relatie tussen voeding en Alzheimer de laatste jaren fors toeneemt, merkt hoogleraar ouderenpsychiatrie en neuropsychiatrie Frans Verhey (Universiteit Maastricht) op. Er verschijnen steeds meer wetenschappelijke studies die op het belang van gezonde voeding in de strijd tegen Alzheimer wijzen. Preciezer geformuleerd: gezonde voeding die in bescheiden mate bescherming tegen de gevreesde hersenkwaal biedt.

Vis

Verhey: ‘Uit bevolkingsstudies is gebleken dat wie levenslang gezond heeft gegeten iets minder risico loopt op Alzheimer dan gemiddeld. Het is al positief als je één keer per week vis hebt gegeten. Ook weten we bijvoorbeeld dat plantaardige vetten beter zijn voor het brein dan dierlijke vetten.’

Hoe zou voeding tegen de ziekte van Alzheimer kunnen beschermen?

Verhey: ‘Het idee is dat bepaalde voedingsstoffen de membranen van het zenuwweefsel in het brein versterken. In de hersenen van Alzheimerpatiënten worden de zenuwcellen aangevallen door bepaalde giftige stoffen die bij ontstekingen ontstaan. We denken dat gezonde zenuwmembranen die aanvallen beter kunnen weerstaan.’

Steeds meer wetenschappers raken er daarnaast van overtuigd dat er een relatie bestaat tussen schade aan de bloedvaten en het ontstaan van de hersenaandoening. Verhey: ‘Ben je goed voor je vaten, dan helpt dat tegen Alzheimer.’

Het brein profiteert dus mee als zijn baasje door middel van gezonde voeding zijn hart en vaten in blakende vorm houdt. ‘Dan kun je denken aan de consumptie van vis of visolie. Zonder meer belangrijk voor de conditie van je vaten’, zegt Verhey. Twee glaasjes wijn per dag kunnen ook geen kwaad. ‘Niet meer, want méér is minder goed.’ En zo komt het dat steeds meer wetenschappers op jacht gaan naar voedingstoffen die Alzheimer van het erf moeten houden.

Positief

Het gezaghebbende onderzoeksinstituut Massachusetts Institute of Technology in het Amerikaanse Cambridge maakte april dit jaar bekend dat hersenwetenschappers een anti-Alzheimercocktail van voedingssupplementen hebben gemaakt. Dit brouwsel bevat omega-3 vetzuren (het vet dat onder meer in vis als makreel, haring, zalm en sardientjes voorkomt), choline (onder meer in eieren, vis, tarwe en pinda’s) en het biochemisch stofje uridine. De breinmembranen van woestijnratjes die de cocktail kregen voorgezet, reageerden gunstig. De Amerikaanse onderzoekers rapporteerden een ‘drastische toename van het aantal membranen’. Het nieuwe drankje van het Nederlandse Numeco bevat eveneens dergelijke stoffen. De verwachtingen zijn positief, maar of het daadwerkelijk helpt bij Alzheimerpatiënten in het prille begin van hun ziekte, moet nog uit toekomstige wetenschappelijke bevindingen blijken. Het middel wordt komende maanden in drie Alzheimercentra (in Maastricht, Nijmegen en Amsterdam) en nog een aantal andere klinieken in Nederland maar ook in België en Duitsland bij ruim tweehonderd mensen beproefd.

Verhey: ‘Aardig is dat het onderzoek zich richt op patiënten met de ziekte van Alzheimer in het beginstadium. We vermoeden dat er in deze fase van de ziekte nog herstel mogelijk is.’

De wetenschappers gaan niet de vraag beantwoorden of het drankje ook gezonde mensen voor Alzheimer kan behoeden. Maar op grond van bevolkingsstudies ten aanzien van eetgewoontes is Verhey voorzichtig optimistisch: ‘Er lijkt een preventieve werking uit te gaan van een gezond voedingspatroon dat mensen levenslang hebben gevolgd.’

Regelmatig een gegrild mootje zalm nuttigen, opgeluisterd met een glaasje wijn? Is er een zorgverzekeraar die deze ‘medicijnen’ vergoedt?

Meer informatie over de studie: www.alzheimercentrumlimburg.nlOf bel 043-3874175.

Reageren

blij blozend boos cool verrast droevig egaal gemeen huilend vertwijfeld knipoog lachen rollendeogen tongeruit wijdogig

De website van de Stentor is een platform voor discussie. Lezers wordt de gelegenheid geboden om in forums te reageren op geselecteerde artikelen, commentaren en columns. Scherpe en kritische reacties dragen bij aan het debat. Om de discussie in goede banen te leiden, gelden de volgende spelregels:


1. Elke reactie wordt vooraf door de redactie beoordeeld. De redactie heeft het recht om zonder verdere toelichting bijdragen te weigeren, te bewerken of in te korten.

2. Reacties moeten kort en bondig zijn (maximaal 500 tekens), leesbaar en begrijpelijk zijn en inhoudelijk betrekking hebben op het onderwerp van het betreffende artikel.

3. Voor de discussie gelden elementaire fatsoensnormen. Schuttingtaal en scheldwoorden zijn niet toegestaan.

4. Reacties die beledigend of discriminerend zijn, bedreigingen bevatten of oproepen tot haat of geweld worden niet geplaatst.

5. Reacties mogen geen privégegevens van derden bevatten.

6. Reacties die anoniem zijn of onder een valse naam worden ingestuurd, kunnen worden geweigerd.

7. Reacties mogen geen auteursrechten overtreden en geen commerciële boodschappen bevatten.

8. De Stentor staat open voor kritiek – zowel positief als negatief – op de krant en op haar redacteuren. Correcties en aanvullingen op artikelen zijn welkom. Inhoudsloze kritiek wordt niet geplaatst.

9. Het IP-adres vanwaar wordt gereageerd wordt altijd vastgelegd.

10.Reacties of citaten daaruit mogen worden gebruikt in de papieren krant.


De redactie is niet kinderachtig. Laat u dus niet ontmoedigen door de spelregels. Ze zijn uitsluitend bedoeld om een goede discussie te bevorderen. De redactie gaat zorgvuldig te werk. Mocht u desondanks reacties op de website ontdekken die in strijd zijn met de spelregels of anderszins niet door de beugel kunnen, laat ons dat dan weten via e-mail .