Volledig scherm

Oplossing fileleed: breng het werk naar de mensen

APELDOORN/ZWOLLE - Gratis en betrouwbaar openbaar vervoer en vaker op de fiets naar het werk. Dat zijn volgens de Stentor-lezers die reageerden op onze oproep de beste oplossingen tegen het dichtslibben van de binnensteden in de komende vijf jaar. Of nog beter: breng het werk naar de mensen in plaats van andersom.

“De enige echte oplossing is dat bedrijven verplicht worden zich te vestigen daar waar het personeel om de hoek woont. Bedrijven die bereid zijn te verhuizen een mega premie geven, te betalen uit de asfaltbegroting. Er is dan minder asfalt nodig en de druk op de woningmarkt zal verdwijnen in de drukke gebieden.” Het verplaatsen van werk vindt brede steun. Onder meer van Klaas uit Zutphen. “De werkloosheid in Zutphen is groot en er is veel leegstand. Breng het werk hierheen.”

Reiskostenvergoeding
Een variant daarop draagt Gerard Kupers aan: “Schaf de reiskostenvergoeding af en gebruik dat om verhuisvergoedingen te betalen. Minder files, minder vervuiling.” Detacheringsbureaus moeten hun flexwerkers dichter bij huis inzetten, zegt freelance technicus Guido van Stappen uit Zutphen. Die worden nu vaak ver weg gestuurd om de kans dat ze overstappen naar een vaste baan te verkleinen, weet hij uit eigen ervaring.

Op Fietse
Als er toch gereisd moet worden vindt de meerderheid van respondenten de fiets ook een prima alternatief. Sowieso in de stad en op afstanden tot zo’n tien kilometer. Fietsen kan blijkens de reacties verder worden gestimuleerd door de aanleg van transferia aan de stadsranden, waar de overstap van de auto naar de fiets kan worden gemaakt.

Pensionado's
Gratis openbaar vervoer wordt ook vaak genoemd. “Wanneer iedere inwoner van Nederland een x bedrag per maand betaalt kan het OV gratis en hebben we de helft minder auto’s op de weg”, denkt Richard Seijts.
“Gepensioneerden verplicht na 9 uur op de hoofdwegen”, stelt Willem Groenewoud voor. Hij zou ook mensen in de ‘zachte sector’, zoals onderwijs, detailhandel en administratie, een uur later willen laten beginnen om de verkeersdruk te spreiden.

Technologie
Een enkeling komt met technologische oplossingen. Voor Zwolle en omgeving vindt Laurens Nijssen de elektrische of magnetische monorail wel een oplossing. “Daarna landelijk uitbreiden natuurlijk, zodat je met 200 km/u naar de grote steden kunt.” Deventer en omgeving zijn gebaat met meer bruggen over de IJssel, denkt Frank Timmermans. Apeldoorn heeft volgens Linda van Bemmelen behoefte aan ‘een grote ringweg’. Tenminste vierbaans, vindt haar plaatsgenoot Wim van Beek.

In samenwerking met indebuurt Apeldoorn

Apeldoorn