Volledig scherm
De politie streeft ernaar dat minimaal 10 procent van de inwoners zich bij Burgernet aansluit. © Mt Termeer

Burgernet populair in dorpen

Het aantal mensen in de regio Rotterdam dat deelneemt aan Burgernet is de afgelopen drie jaar bijna verdubbeld. Vooral de dorpen rondom de stad zijn erg betrokken bij zoekacties van de politie. Korte video's op YouTube en mogelijk een speciale vlogger moeten ook jongeren in de stad overtuigen.

Quote

De betrokkenheid in de dorpen is groter dan in een stad als Rotterdam

Projectleider Gerard Mouwen van de politie

Ruim 4.300 van de 24.000 inwoners van Oud-Beijerland krijgen direct een sms of spraakbericht wanneer de politie een duidelijk signalement heeft van een straatrover, overvaller of vermist persoon. Een jaar geleden waren dat er in het dorp een paar honderd minder.

,,Burgernet zit behoorlijk in de lift'', zegt projectleider Gerard Mouwen van de politie. Vooral in de dorpen rondom de stad geeft Burgernet, waarbij deelnemers vanuit de meldkamer oproepen krijgen als de politie binnen een straal van enkele kilometers een zoekactie begint, de agenten extra slagkracht. ,,De betrokkenheid in de dorpen is groter dan in een stad als Rotterdam.''

De politie streeft ernaar dat minimaal 10 procent van de inwoners van een dorp of stad zich bij Burgernet aansluit. Dat geldt zowel voor de sms-functie als voor het gebruik van de speciale applicatie voor smartphones. In gebieden als de Hoeksche Waard (gemiddeld zo'n 18 procent) wordt dat aantal met gemak gehaald. Steden als Rotterdam (4 procent), Schiedam (5), Maassluis (6), Capelle aan den IJssel (6) en Spijkenisse (7) blijven ver achter. Hellevoetsluis is met 10 procent een uitzondering.

Sexy

Om de percentages in de steden op te krikken, heeft Mouwen studenten aan de School voor Journalistiek in Utrecht gevraagd korte video's over het project te maken. Die video's moeten met name jongeren enthousiast maken om zich aan te melden. Want veruit de meeste van de in totaal 132.000 deelnemers in de regio Rotterdam is tussen de 30 en de 60 jaar. Mouwen: ,,Burgernet is geen sexy onderwerp voor de jeugd. Daar moeten we iets aan doen. Misschien dat het inhuren van een speciale Burgernetvlogger hen wel kan overtuigen de app te downloaden.''

Tegelijk met de groei van het aantal deelnemers groeit ook het succes van Burgernet. In ruim een kwart van de keren dat de politie een signalement verspreidt, komt de gouden tip van een deelnemer. ,,Je ziet na een geslaagde actie het aantal deelnemers in dat gebied toenemen'', zegt Mouwen. ,,Succes trekt succes aan.''