Volledig scherm
© anp

'De Pokémon Go-hype komt nooit meer terug'

TERUGBLIK 2016Bijzondere daden die tot tranen toe roerden en helden die het onmogelijke presteerden, maar ook hypes en irritatie: het nieuws was er het afgelopen jaar vol van. Nu het jaar ten einde loopt, een dagelijkse terugblik op het nieuws. Deze aflevering: de opkomst en de val van Pokémon Go.

Velen van ons zijn afgelopen zomer bijna omvergelopen door kuddes Pokémonfanaten. Deze groepjes probeerden al turend naar hun smartphone zoveel mogelijk digitale beestjes te vangen in het computerspel Pokémon Go.

Wat was Pokémon Go ook alweer?

In het smartphonespel Pokémon Go van Niantic Labs is het doel om virtuele figuren (Pokémon) te verzamelen, die via het scherm van je smartphone of tablet opduiken in de echte wereld. De Pokémon kunnen overal terecht komen. Spelers kunnen hun Pokémon sterker maken en laten vechten tegen die van anderen.

In de video hieronder legt verslaggever Martijn Vervest nog eens kort uit hoe het werkt.



Een bordje bij Frans militair gebied om Pokémonspelers te weren.
Volledig scherm
Een bordje bij Frans militair gebied om Pokémonspelers te weren. © afp

Groot succes
Pokémon Go was vanaf 6 juli te verkrijgen in Amerika op vrijwel elke smartphone en was vanaf het eerste moment een grote hit. Binnen een week stond het spel op meer dan 15 miljoen telefoons en dwaalden naar schatting al 1,3 miljoen Nederlanders over straat op zoek naar hun volgende vangst, nog voordat het spel hier officieel was uitgekomen. De lancering van Pokémon Go werd hierdoor de succesvolste ooit. Een combinatie van laagdrempeligheid, nostalgie en het feit dat het lekker weer was om te wandelen, waren de ingrediënten voor een groot succes.

Oproer
Het spel veroorzaakte al snel veel oproer. Zedendelinquenten gebruikten het spel om kinderen mee te lokken en hackers verspreidden massaal aangepaste versies van het spel om zo binnen te komen in de smartphone van de nietsvermoedende gebruiker.

Veel spelers gingen volledig op  in het spel en hielden geen rekening meer met hun omgeving. Deze krant berichtte bijvoorbeeld over spelers die ongevraagd huizen binnenliepen, blind over het treinspoor liepen en ziekenhuizen onveilig maakten om Pokémon te vangen.

In Nederland was de situatie in Kijkduin daar het beste voorbeeld van. De Haagse wijk tussen de duinen bleek een hotspot te zijn en werd uitgeroepen tot Pokémon-hoofdstad van Nederland. De familiebadplaats werd vervolgens overlopen door Pokémonjagers, die 'tegen deuren pisten en kinderen omver liepen'. De bewoners waren het spuugzat. Haags ereburger Rob van de Laar kwam voor ze op. ,,Ik wil weten wie er opdraait voor de schade. Zijn dat de makers van het spel of is dat de gemeente die Kijkduin nota bene tot Pokemon-hoofdstad uitriep?"

Pokemon-jagers zijn in de duinen van Kijkduin op zoek naar een zeldzame Pokemon.
Volledig scherm
Pokemon-jagers zijn in de duinen van Kijkduin op zoek naar een zeldzame Pokemon. © anp
Quote

De echte diehards willen alle figuren vangen, maar voor de massa is de lol er snel weer van af

Carlo Hagemann, communicatiewetenschapper

Over zijn hoogtepunt
Kijkduin is inmiddels van de pokemonterreur verlost. Uit cijfers van onderzoeksbureau Slice gepubliceerd in Forbes Magazine bleek dat de hype negen dagen na de lancering al zijn hoogtepunt had bereikt. Daarna zakte het aantal gebruikers gestaag. Halverwege september was het totale aantal betalende gebruikers met 79 procent gedaald. Ontwikkelaar Niantic Labs probeerde nog spelers te lokken met extra ruilopties en nog meer verschillende beestjes, maar tevergeefs.

Vast patroon
Volgens communicatiewetenschapper Carlo Hagemann verliep de hype volgens een vast patroon. ,,Er was een snelle opkomst, de populariteit werd versterkt door veel media-aandacht en nadat de hype op zijn hoogtepunt was, ging de populariteit langzaam weg. Zo gaat dat vaak."

Hagemann stelt dat de afnemende populariteit komt doordat de meeste spelers erachter komen dat het een vrij eendimensionaal spel is. ,,Het enige wat je doet is lopen en Pokémon vangen. De echte diehards willen alle figuren vangen, maar voor de massa is de lol er snel weer van af."

Quote

Mijn vrienden begonnen steeds minder te spelen, totdat ik uiteindelijk als enige overbleef. En toen was de lol er wel van af

Greg Landbrug, voormalig Pokémon Go-speler

Eentonig
Dat geldt ook voor voormalig verzamelaar Greg Landbrug (25), die er vanaf het begin bij was. Hij is inmiddels al sinds eind september gestopt met spelen. De laatste keer dat we hem spraken, had hij tachtig soorten Pokémon gevangen.

,,Ik heb nog een maandje of twee doorgespeeld, maar het werd al snel eentonig omdat ik steeds dezelfde Pokémon tegenkwam. Ik hoefde er nog maar twintig of dertig om ze allemaal te hebben, maar die kwam ik maar niet tegen. De spelontwikkelaar beloofde wel updates met meer soorten, maar daar kwamen ze maar niet mee."

Ook was het voor Greg belangrijk dat een groot deel van zijn vrienden stopte met spelen. ,,Het leuke aan Pokémon Go vond ik vooral het op pad gaan met mijn vrienden. Maar zij begonnen steeds minder te spelen, waardoor ik uiteindelijk als enige overbleef. En toen was de lol er wel van af."

Succes
Maar Niantic Labs hoeft voorlopig niet met de handen in het haar te zitten. Het spel haalde binnen negentig dagen na de lancering 600 miljoen dollar binnen volgens Tweakers en staat in de Apple Play Store nog steeds in de top 10 van meest verdienende apps. Ook waren alleen in Amerika al afgelopen maand 23 miljoen actieve Pokémonjagers volgens TechCrunch.

Geen zorgen
Nieuwsredacteur Julian Huijbregts van Tweakers verwacht echter dat een Pokémonmanie van de schaal van afgelopen zomer nooit meer zal terugkomen. ,,Het was een heel bijzonder moment in de gamesindustrie, iets dat tot nu toe nooit is voorgekomen en dat moeilijk nagedaan kan worden. Elke update van het spel zorgt natuurlijk voor een kleine toename in spelers, maar zo groot als dat het toen was wordt het niet meer."

Een rij Pokémon tijdens een optocht door een vliegveld in Singapore.
Volledig scherm
Een rij Pokémon tijdens een optocht door een vliegveld in Singapore. © afp