article
1.6523777
Veel docenten vinden het moeilijk om bepaalde onderwerpen in de klas aan te kaarten. Dat blijkt uit een onderzoek dat staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs liet doen, naar aanleiding van de aanslag op Charlie Hebdo en de discussie over vrijheid van meningsuiting die daarna losbarstte.
Column Özcan Akyol | Afkeer
Veel docenten vinden het moeilijk om bepaalde onderwerpen in de klas aan te kaarten. Dat blijkt uit een onderzoek dat staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs liet doen, naar aanleiding van de aanslag op Charlie Hebdo en de discussie over vrijheid van meningsuiting die daarna losbarstte.
http://www.destentor.nl/extra/columns/column-%C3%B6zcan-akyol-afkeer-1.6523777
2016-10-13T05:15:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6470297.1477753090!image/image-6470297.jpg
Deventer,Apeldoorn,Flevoland,Kampen,Zwolle,Sociaal en maatschappij
Columns
Home / Extra / Columns / Column Özcan Akyol | Afkeer

Column Özcan Akyol | Afkeer

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Özcan Akyol
    Veel docenten vinden het moeilijk om bepaalde onderwerpen in de klas aan te kaarten. Dat blijkt uit een onderzoek dat staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs liet doen, naar aanleiding van de aanslag op Charlie Hebdo en de discussie over vrijheid van meningsuiting die daarna losbarstte.
    Een helpdesk gaat deze malligheid niet meer rechttrekken.

    Op verschillende scholen in het land is het voor de leerkrachten onmogelijk om over integratieproblemen, antisemitisme en moslimhaat te praten, omdat een klas dan massaal in toorn ontsteekt en de leerlingen geen ruimte laten voor nieuwe inzichten.

    In mijn rol als schrijver bezoek ik regelmatig onderwijsinstellingen, vaak een paar keer per week. Het valt me inderdaad op dat kinderen op een zwarte school weinig kritiek op de multiculturele samenleving dulden. Als ik daar iets over zeg, al dan niet in romanvorm, voeren ze een vurig verweer, waarbij verwijten als 'landverrader' en 'nestbevuiler' worden gebezigd.

    Synchroon aan dit fenomeen stuit ik dikwijls op witte scholen, meestal in een nietig dorpje, op bijvoorbeeld een virulente afkeer van vluchtelingen, die volgens de kinderen louter naar ons land komen om hun hand op te houden, terwijl ze door de overheid volledig in de watten worden gelegd. Wat beide kampen gemeen hebben, is dat er geen ruimte voor nuance bestaat.

    Sander Dekker heeft daarom een helpdesk in het leven geroepen, een toevluchtsoord voor leraren, die in alle veiligheid advies kunnen inwinnen in het geval van een protesterende klas.

    Het initiatief klinkt sympathiek, maar is niets meer dan symptoombestrijding. Op het moment dat die leerlingen bepaalde lessen moeten krijgen, zijn ze al volledig geïndoctrineerd door het thuisfront, of het nu om jodenhaat gaat, of een diepgewortelde aversie jegens alles en iedereen met donker haar.

    Het probleem ligt niet exclusief bij scholieren, maar veel meer bij hun ouders, die bijvoorbeeld thuis aan de ontbijttafel de Holocaust ontkennen, iets wat hun kinderen gretig zullen overnemen. Een helpdesk gaat deze malligheid niet meer rechttrekken.

    Veel beter is het als onze staatssecretaris erkent dat het probleem om meer daadkracht vraagt. Elke school zou verplicht moeten worden om de historische en maatschappelijke kennis van de scholieren te toetsen, bij voorkeur in bestaande lesprogramma's. Alleen dan weten we zeker dat ze een realistisch beeld van de feiten krijgen.

    Reageren? ozcan@destentor.nl