article
1.6603930
Bijna elke week kunnen we in de krant lezen dat Amsterdam langzamerhand verandert in een jungle, bevolkt door dronken toeristen en uitzinnige dagjesmensen, die zich voor even in Sodom en Gomorra wanen. Onze hoofdstad begint antireclame voor Nederland te worden.
Column Özcan Akyol | Amsterdam
Bijna elke week kunnen we in de krant lezen dat Amsterdam langzamerhand verandert in een jungle, bevolkt door dronken toeristen en uitzinnige dagjesmensen, die zich voor even in Sodom en Gomorra wanen. Onze hoofdstad begint antireclame voor Nederland te worden.
http://www.destentor.nl/extra/columns/column-%C3%B6zcan-akyol-amsterdam-1.6603930
2016-11-03T06:24:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6603938.1478154018!image/image-6603938.jpg
Deventer,Zwolle,Apeldoorn
Columns
Home / Extra / Columns / Column Özcan Akyol | Amsterdam

Column Özcan Akyol | Amsterdam

Foto's
1
Reacties
Reageer
    Bijna elke week kunnen we in de krant lezen dat Amsterdam langzamerhand verandert in een jungle, bevolkt door dronken toeristen en uitzinnige dagjesmensen, die zich voor even in Sodom en Gomorra wanen. Onze hoofdstad begint antireclame voor Nederland te worden.

    Het is er vies, veel te druk en normale mensen kunnen in het centrum geen huis meer kopen. En als we de apocalyptische vergezichten van burgemeester Eberhard van der Laan moeten geloven, bijvoorbeeld over de veiligheid van bezoekers, zal er in de nabije toekomst ook geen verbetering zijn.

    Voor een oplossing wordt altijd naar Amsterdam zelf gekeken, het is immers hun terrein, maar we hebben een stadium bereikt dat we aan de reputatie van ons héle land moeten denken. Aangezien de oplossing lokaal niet wordt gevonden, is het tijd dat het rijk zich met de kwestie gaat bemoeien. Dat zou kunnen door nieuwe wetgeving, waardoor de burgemeester meer vat krijgt op welke ondernemers op bepaalde plekken voor anker gaan.

    Een voorbeeld: als alle danscafés voor hipsters zich in de zelfde buurten gaan vestigen, is dat sfeerbepalend voor een compleet leefgebied. De gemeente is meer gebaat bij spreiding. En dat geldt eigenlijk voor het gehele land. We zouden naar de buitenwereld toe moeten communiceren dat Nederland meer is dan alleen onze hoofdstad. Het is natuurlijk naïef om te denken dat jongeren uit Spanje, Italië en Engeland vol enthousiasme met hun rolkoffertjes naar Nunspeet, Tholen of Veghel zullen trekken. Maar het is geen onmogelijk karwei, dat bewijst het nietige doch pittoreske Giethoorn, waar elk jaar weer honderdduizenden toeristen op afkomen – voornamelijk uit China.

    In Overijssel wordt aangetoond dat het allemaal om slimme marketing draait; de mensen in het buitenland moeten weten dat er bij ons meer bijzondere plekken zijn. Het is logistiek niet eens zo moeilijk: wij vinden een rit van de Randstad naar het oosten een opgave. Maar in andere landen lachen ze om die afstanden. Binnen een straal van 100 kilometer kun je bos, strand, stad en attractieparken krijgen. Er is alleen wel een organisatie nodig die deze mogelijkheden mondiaal uitdraagt, en helemaal voorkauwt – voor het gemak. Dat lijkt me een kolfje naar de hand van onze overheid.