BeterDichtbij.nl maakt het mogelijk om via een app met de arts in het ziekenhuis te praten.
Volledig scherm
BeterDichtbij.nl maakt het mogelijk om via een app met de arts in het ziekenhuis te praten.

Ziekenhuis Hardenberg test app voor direct contact met patiënt

HARDENBERG - Het Röpcke-Zweers Ziekenhuis in Hardenberg behoort tot de vier ziekenhuizen in Nederland die rechtstreeks contact tussen arts en patiënt via een app mogelijk maken. Met de app BeterDichtbij kan er een 'WhatsApp-achtige'-discussie plaatsvinden, maar dan in een dichtgetimmerde omgeving, die privacy garandeert. Hoewel iedereen de gratis app kan gebruiken, zal het initiatief vooral van de arts uitgaan.

,,Deze manier van communiceren past in deze tijd", zegt Anouk Vos namens de Saxenburgh Groep, waartoe het ziekenhuis in Hardenberg behoort. De groep doet mee met de pilot van de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen omdat 'patiënten aangeven graag online contact te maken met hun zorgverlener. Ze zullen toenemende eisen aan de zorg gaan stellen met diensten waar ze nu ook gebruik van maken bij het boeken van een vakantie of mobiel bankieren'. De kosten worden vooralsnog door het ziekenhuis gedragen en niet door een zorgverzekering of andere instantie.

Snelheid
Ondanks dat de applicatie in gebruik er inderdaad uitziet als WhatsApp, zal de communicatie niet met dezelfde snelheid plaatsvinden. ,,Ons idee is dat een arts met een patiënt afspreekt dat de communicatie over zijn of haar behandeling via de app plaatsvindt. Voordeel is dat dan in de loop van de tijd een overzicht ontstaat en de patiënt kan teruglezen wat met de arts besproken is", zegt Vos. Het is dus niet zo dat élke arts van het Röpcke-Zweers Ziekenhuis op deze manier te bereiken is. Wel kan iedereen de app downloaden, zelfs als hij geen patiënt is bij dit ziekenhuis, om algemene gezondheidsvragen te stellen of praktische informatie te krijgen over parkeermogelijkheden. Algemene vragen aan het ziekenhuis worden in de regel binnen 1 werkdag beantwoord. Voor specifieke medische vragen wordt een reactietijd van 3-5 werkdagen aangehouden.

Veiligheid
Gesprekken die gebruikers van de app voeren met het ziekenhuis of de arts moeten niet in verkeerde handen vallen. Daarom is BeterDichtbij ontwikkeld met veel aandacht voor de beveiliging en privacy voor de gebruikers. Zelfs wanneer iemand zijn of haar telefoon verliest, kan er niemand bij het gesprek dat gevoerd is met de arts of het ziekenhuis. Het systeem is specifiek voor ziekenhuizen ontwikkeld en inloggen kan alleen onder de eigen naam, een pincode en een persoonlijke authenticatiecode die verzonden wordt per sms.

De andere ziekenhuizen die meedoen met deze app zijn te vinden in Amsterdam, Groningen en Tiel.

Vechtdal