Volledig scherm
Kampen - Op de middag van maandag 10 juli gebeurde er een zeer ernstig ongeluk op de N50 ter hoogte van de Eilandbrug over de IJssel. © GinoPress B.V.

Politie: Meer controles leiden niet tot minder ongelukken op N50 bij Kampen

Intensiever controleren leidt amper tot minder ongelukken op dodenweg N50. Dat stelt Marc van de Broeke, hoofd verkeer bij de politie in Noordwest-Overijssel. ,,We proberen van alles, maar het effect is minimaal. Qua capaciteit kunnen we niet meer handhaven."

De noodkreet van omwonenden en weggebruikers klinkt vaak na zware ongevallen op de dodenweg. Als de politie eens handhaaft op inhalen, bumperkleven, te hard rijden en telefoongebruik achter het stuur uitbant, dan wordt de N50 een stuk veiliger. Zo simpel ligt het niet, stellen Van de Broeke en Derk Knoll, verkeersadviseur bij de politie Oost-Nederland. ,,Niet alles is met handhaven op te lossen", vindt Van de Broeke. ,,Je kunt heel intensief handhaven, maar blijft het ook tussen de oren van mensen zitten?" 

Analyse

In de afgelopen 3 jaar vonden bij Kampen 19 ongevallen met letsel plaats. Daarvan hadden er 3 een dodelijke afloop. ,,Niet mis", concludeert Knoll. Uit analyse blijkt dat - in tegenstelling tot vermoedens - een te hoge snelheid en inhalen amper de oorzaken zijn. Afleiding achter het stuur wel, al dan niet in de hand gewerkt door de weginrichting.

Scheiding weghelften

Knoll vindt de N50 onrustig. Er verandert veel op een korte afstand. Hij pleit voor een scheiding tussen weghelften. Dat kan een middenberm zijn, maar ook een barrière. Volgens hem is het nut bewezen tussen Hattemerbroek en Kampen-Zuid. ,,De weg wordt meer vergevingsgezind. Je kunt niet op de verkeerde weghelft komen en keren is niet mogelijk."