Formule 1 in de polder? Volgens de initiatiefnemers is het mogelijk.
Volledig scherm
Formule 1 in de polder? Volgens de initiatiefnemers is het mogelijk. © Beeeldbewerking FV

Lelystad in de race voor F1-circuit

LELYSTAD - Eens in de drie jaar een Formule 1-race in Flevoland, gefinancierd met de opbrengst uit 'duurzaam prestatiegroen'. Het klinkt als een sprookje, maar in Lelystad wordt er druk over gesproken.

De stichting iChallenge en Corporation MyEarth hopen binnen vijf jaar nabij het uit te breiden vliegveld van Lelystad een Nationaal Sport- en Evenementenpark (NSE Lelystad) te realiseren. Een ambitieus plan van op termijn zo'n 2.500 hectare, gericht op durfsporten, auto- en motorsport, toerisme en recreatie met als grootste publiekstrekker een heus Formule 1- en endurancecircuit van 8 kilometer.

NSE Lelystad moet straks onderdeel uit gaan maken van de Stelling 2.0, een groot nationaal duurzaamheidsproject voor een schoner milieu rondom de Metropool Regio Amsterdam. Een in delen in te korten circuit moet straks het hart vormen van een groot belevingsbos, dat het al bestaande Knarbos en Larserbos met elkaar moet verbinden.

Financiering
De kosten (circa 500 miljoen euro, waarvan 100 miljoen voor het F1-circuit) moeten worden gedekt door de exploitatie van het in de Metropool Regio Amsterdam aan te leggen 'duurzaam prestatiegroen', dat twee tot drie keer meer CO2 en fijnstof opvangt. Dit speciaal gekweekte groen kan naast windmolens en zonnepanelen de derde nationale milieumaatregel worden. Het kost de overheid geen geld, maar zorgt juist voor een landelijk verdienmodel.

Hobbels
Na een haalbaarheidsonderzoek wacht nog een milieueffectrapportage en zo zijn er nog heel veel hobbels te nemen voor er überhaupt gebouwd kan worden. Motorgeronk klinkt in Flevoland in het meest positieve scenario pas in 2021 of 2022.

Jaarlijks een GP in Flevoland? Volgens de initiatiefnemers uitgesloten, vanwege het absurde startgeld van tientallen miljoenen dat aan de Formule 1-organisatie betaald moet worden. Wassenberg: ,,Je moet wel reëel blijven, dat is financieel gewoon onmogelijk. Daarom gaan we uit van eens in de drie jaar. Wellicht is een roulatiepoule te bedenken met andere Europese circuits.''

Flevoland