Volledig scherm
Sluis Eefde. © JW Aerial Shots

Bijzondere beelden van sluis Eefde

EEFDE - Een bijzondere filmopname laat zien hoe de sluis bij Eefde er bij ligt, gezien vanuit de lucht. Joram Wentink toog op 3 juni met zijn drone naar Eefde om beelden te maken.

De aanleiding om daar een kijkje te nemen was het hoog water. ,,Normaal zie je vooral aan de benedenzijde meer van de sluis, dat staat nu deels onder water.''
Tijdens het film was de waterstand in het benedendeel 6,4 meter boven NAP, op het bovendeel was het peil 10 meter boven NAP.

Beelden van Sluis Eefde bij hoog water. Waterstanden: Eefde beneden: 6,4M boven NAP Eefde boven: 10M boven NAP Al het begin is moeilijk, dus ook het vliegen met een drone. De eerste gemaakte beelden door mij met een/deze drone. Er valt nog veel te leren! Info van wiki: Sluis Eefde is een sluizencomplex bij de Nederlandse plaats Eefde. Het complex bevindt zich in het Twentekanaal en is een rijksmonument uit 1933 dat door Rijkswaterstaat voor waterhuishouding en scheepvaartverkeer wordt gebruikt en van 2003 tot en met 2006 grondig werd gerenoveerd. De schutsluis bestaat uit twee sluishoofden met daartussen een schutkolk van 12 meter breed en 140 meter lang. De sluishoofd en de schutkolk vormen één geheel, opgetrokken uit gewapend beton. De sluis heeft hefdeuren. Het bovenhoofd grenst aan het Twentekanaal terwijl het benedenhoofd de toegang vormt tot de IJssel. Het complex is gebouwd in de stijl van de Nieuwe Zakelijkheid. Aan de zuidzijde van de eigenlijke schutsluis voor het oude aflaatwerk bevindt zich een gemaal, tevens rijksmonument. Een gemaal om water terug te pompen is nodig omdat het verval groot is en er bij het schutten veel water verloren gaat. In 2006 werd de sluis gerenoveerd. Bij die renovatie is het ophaalmechanisme niet vervangen, omdat de technische staat daarvan voldoende was. In 2007 is de sluis gestremd geweest vanwege een noodreparatie aan de tandwielkasten. In de nacht van 2 op 3 januari 2012 viel een van de hefdeuren plotseling naar beneden. Hierdoor raakte de scheepvaart van en naar het Twentekanaal gestremd. Een tijdelijke hefconstructie werd gebouwd, waardoor op 6 februari dat jaar de eerste schepen het complex weer passeerden. Ondertussen werd verder gewerkt aan het herstel van de sluisdeur. Op 26 maart kon er weer op de normale manier geschut worden. Uit een onderzoek door TNO bleek dat het vallen van de sluisdeur vrijwel zeker was veroorzaakt door het bezwijken van een draadstang.

Achterhoek