Het zogenaamde klaverblad, waar de A1 en A50 elkaar kruisen.
Volledig scherm
Het zogenaamde klaverblad, waar de A1 en A50 elkaar kruisen. © Google Maps

Heijmans Infra mag uitbreiding A1 bij Apeldoorn uitvoeren

APELDOORN - Rijkswaterstaat heeft Heijmans Infra de opdracht gegund voor de uitbreiding van de A1 ter hoogte van Apeldoorn.

Het betreft de aanleg van een viaduct in knooppunt Beekbergen voor het verkeer vanuit Deventer richting Arnhem en zogenaamde weefvakken tussen aansluiting Apeldoorn-Zuid en knooppunt Beekbergen. Met deze maatregelen moet de doorstroming op de A1 ter hoogte van Apeldoorn aanzienlijk verbeteren.

Rijkswaterstaat heeft de aanbesteding van het contract uitgevoerd volgens 'Best Value Procurement', een inkoopmethode die uitgaat van de meeste waarde voor de laagste prijs. ,,Doordat de opdrachtnemer zelf kan bepalen hoe deze het project realiseert, maakt Rijkswaterstaat optimaal gebruik van de expertise van de marktpartij'', aldus een woordvoerder.

Heijmans had niet de laagste aanneemsom, maar scoorde het hoogst op alle selectiecriteria, onder andere het beperken van de hinder voor weggebruikers en de omgeving.

Heijmans start deze maand al met de voorbereidingen voor de onderzoeken naar onder meer bodemkwaliteit, archeologie en niet gesprongen explosieven. De uitbreiding wordt in het najaar van 2016 en in 2017 uitgevoerd.

Vanaf 2018 werken Rijkswaterstaat, de provincies Gelderland en Overijssel en de regio Stedendriehoek in de tweede en derde etappe aan een structurele verbetering van de bereikbaarheid. ,,In deze etappes (2018-2020 en 2024-2028, red.) verbreden we de A1 op vijf plekken door de aanleg van extra rijstroken tussen Apeldoorn en knooppunt Azelo (in Twente, red.).''