Volledig scherm
De gesloten NS-poortjes in Zwolle zorgde voor veel chaos donderdagavond © Janske Mollen

NS faalde in communicatie bij 'poortjes-debacle'

ZWOLLE - NS had gestrande reizigers woensdagavond moeten vertellen waarom ze 'vaststonden' in de tunnel onder het Zwolse station. Dat zegt NS-woordvoerster Corien Koetsier. De vervoersmaatschappij wilde voorkomen dat de duizenden passagiers en masse het plein op zou lopen, en daar in botsing zouden komen met bussen. "Maar dat hadden we de mensen moeten vertellen."   

Het had simpel gekund, zegt Koetsier, die zelf als reiziger strandde op station Zwolle nadat een bovenleiding stuk ging. Via de omroepinstallatie, of anders medewerkers die langs passagiers liepen met informatie. 

Dat gebeurde echter niet. NS zette een flink deel van de poortjes op rood (daar kon je niet langs) en slechts een paar op groen. Daar stonden medewerkers bij die mondjesmaat mensen door lieten gaan. "We hebben drie buffers gecreëerd voor de veiligheid van de mensen zelf", zegt Koetsier. "Eentje in de tunnel, eentje vlak daarbuiten en een op het plein." 

Veel passagiers in de tunnel meldden onder meer via Twitter dat 'alle poortjes' op slot zaten. Koetsier: "Dat is dus niet zo, maar ik begrijp heel goed dat mensen wel dat idee hadden. Als je verderop in de rij staat, dan lijkt het daar wel op."