Volledig scherm
© Thinkstock

Schuldhulpverlening in Zwolle rammelt

ZWOLLE - Zwollenaren met schulden die bij de gemeente aankloppen voor hulp, zijn veelal aan de goden overgeleverd.

Er is geen duidelijk aanspreekpunt, de afdeling is zeer slecht bereikbaar, het duurt lang voor schuldenaren duidelijkheid krijgen over mogelijke hulp en van nazorg komt weinig terecht. Of de schuldhulpverlening van de gemeente Zwolle überhaupt werkt, blijkt in z'n geheel niet te zeggen. Vernieuwend is het in ieder geval niet.

Deze stevige conclusies komen uit een rapport van de Rekenkamercommissie die onderzoek deed naar de manier waarop Zwolle mensen met problematische schulden helpt. De onderzoekers spraken hiervoor met cliënten, medewerkers en hulporganisaties waar de gemeente mee samenwerkt.

Alle partijen die de commissie gesproken heeft, geven aan dat de informatievoorziening in het algemeen tekortschiet. Hoewel er samenwerkingen zijn met woningbouwcorporaties en nutsbedrijven die aan de bel kunnen trekken als iemand zijn vaste lasten niet meer betaalt, ontbreken dergelijke signaleringsfuncties op andere gebieden.

Te weinig cijfers
Toch oordeelt de Rekenkamercommissie niet dat de gemeente Zwolle ongericht, ondoordacht en inefficiënt te werk gaat. Er zijn simpelweg te weinig cijfers om een compleet oordeel te kunnen geven. Dit komt mede doordat het beleid uitgaat van de zelfredzaamheid van schuldenaren. "En juist op dat punt is het de vraag of het beleid werkt."

Zwolle zou er goed aan doen een nieuwe opzet te maken voor de schuldhulpverlening, waarin duidelijke, meetbare, evalueerbare en haalbare doelstelling staan.

Heeft u ervaring met schuldhulpverlening in de gemeente Zwolle? Neem contact op met de redactie: zwolle@destentor.nl.