De ravage na de aanrijding op de Eperweg in Nunspeet. Foto: News United Stefan Verkerk
Volledig scherm
De ravage na de aanrijding op de Eperweg in Nunspeet. Foto: News United Stefan Verkerk

Provinciale wegen blijven zeer gevaarlijk

ZWOLLE - Provinciale wegen zijn het zorgenkindje van het wegennet. Een kwart van alle dodelijke ongevallen vindt hier plaats. De oplossing? Een soort vangrail. „Maar die is peperduur”, zegt Markus van Tol van de ANWB.

Het fatale ongeluk op de Eperweg bij Nunspeet waarbij deze week twee mensen om het leven kwamen, had mogelijk voorkomen kunnen worden door een soort vangrail tussen de rijbanen. De ANWB, Veilig Verkeer Nederland en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid pleiten al jaren voor dergelijke maatregelen op de soms smalle wegen met weinig uitwijkmogelijkheden.

Twee sterren
Een kwart van alle dodelijke ongevallen vindt plaats op provinciale wegen, terwijl ze slechts 6 % van het Nederlandse wegennet beslaan. De ANWB heeft de veiligheid van alle provinciale wegen in ons land in kaart gebracht. De Eperweg kreeg daarin twee sterren (van de vijf). De aanbevelingen zijn nog niet door veel provincies overgenomen.

Toepasbaarheid
Grootste risicofactor is volgens Markus van Tol dat auto’s door wat voor oorzaak dan ook op de verkeerde weghelft belanden, zoals ook deze week het geval was. ,,We hebben alle provincies laten weten wat je per weg kunt verbeteren,’’ aldus Van Tol. ,,Maar dat kan niet op stel en sprong.’’ Rijbaanscheidingen zijn niet alleen duur, maar ook niet altijd toepasbaar. Autoverkeer moet wel af kunnen slaan. En er zijn veel wegen door landelijk gebied waar landbouwverkeer rijdt. Inhalen moet daar wel mogelijk zijn.

Bij een ongeluk op de N332 bij Heeten viel afgelopen week 1 dode.
Volledig scherm
Bij een ongeluk op de N332 bij Heeten viel afgelopen week 1 dode. © Ronald Hissink

Veluwe