Volledig scherm
© Jasper van Loo

Scholieren vestigen wereldrecord programmeren

WEZEP - Duizenden jongeren in Nederland hebben vrijdagochtend een nieuw wereldrecord verbroken. Hiervoor werd niet gedanst of massaal een hamburger gegeten, maar 11.368 kinderen kregen één uur programmeerles. CBS de Bron in Wezep leverde een bijdrage door met 63 kinderen tegelijkertijd mee te doen.

Kinderen die als opdracht een digibord hacken op de basisschool. Een voorbeeld van hoe Stichting CodeUur ervoor wil zorgen dat kinderen digitale vaardigheden ontwikkelen en leren om creatief en logisch te denken. Door heel Nederland zijn vrijdag ruim 11.000 kinderen uit de groepen 7 en 8 op de basisschool bezig geweest om met programmeren het wereldrecord te halen.

Gastdocent
De Wezepse school CBS de Bron doet mee met de wereldrecordpoging. Klokslag 9.30 uur worden de laptops gepakt om in tweetallen te beginnen met programmeren. Een vrijwillige gastdocent legt aan de kinderen uit hoe het werkt. Piet Vonk is uit Amersfoort gekomen om de leerlingen in Wezep te helpen: „Erg leuk om dit naast mijn werk als ICT’er keer te doen.”

„Het initiatief ligt echt bij de kinderen. De meester of juf moet niet altijd alles aanreiken”, zegt Martin Oenema, leraar van groep 7. Oenema ziet dat ’21 eeuwse vaardigheden’ steeds belangrijker worden in het onderwijs. Evelien van Dijk is leraar bij de groep met de oudste kinderen. Ze is het hier mee eens: „Soms doen ze hierbij iets wat niet volgens de opdracht is, maar dat is precies de bedoeling.”

Stroper
Met de les moeten de kinderen door middel van programmeren een stroper vangen die achter een olifant aanzit. Dit zorgt bij de tweetallen voor discussies wie de stroper of ranger gaat zijn. Leerling Nehedia vindt het lesje programmeren geslaagd. „Aan het begin was het nog moeilijk, maar het wordt steeds makkelijker en daardoor leuker”, zegt ze. Ook Noa vind het leuk: „Je kan veel dingen zelf bedenken.”

Organisator CodeUur hoopt dat de lessen worden uitgebreid en dat kinderen ook een keer thuis gaan programmeren. „Een paar weken geleden heb ik thuis nog even een filmpje bekeken en toen lukte het wel”, zegt leerling Yordi. De docenten op CBS de Bron denken niet dat het een vast onderdeel wordt van de lessen. Docent Van Dijk: „We gaan dat niet redden naast de andere lessen. Het laatste jaar op de basisschool is altijd druk.”

Volledig scherm
© Jasper van Loo
Gastdocent Piet Vonk geeft uitleg.
Volledig scherm
Gastdocent Piet Vonk geeft uitleg. © Jasper van Loo

Veluwe