Volledig scherm
Onbewaakte spoorwegovergangen tussen Deventer en Olst-Wijhe © Infographic Anke Arts

Olst-Wijhe botst met ProRail over onbewaakte overgangen

OLST-WIJHE - Spoorbeheerder wil onbewaakte overgangen tussen Olst en Deventer sluiten. Aanleidingen zijn het treinongeluk nabij het Groningse Winsum en een dodelijk ongeval bij de onbewaakte overgang in Olst vijf jaar geleden.

Over de sluiting van twee kleinere particuliere overgangen loopt nog een gesprek met Stichting IJssellandschap en andere belangenorganisaties.

Gemeente Olst-Wijhe ondernam al actie bij de onbewaakte overgang bij Olst, maar wil niet meewerken aan een volledige sluiting. Dit vanwege belangen van landeigenaren en Olsternaren. Naar aanleiding van het ongeluk bij Winsum twee weken geleden liet ProRail weten alle onbewaakte overgangen op een openbare weg te willen bewaken of sluiten.

Oude Allee
Op het traject tussen Olst en Deventer heeft alleen de overgang aan de 'Oude Allee' bij Olst deze status. "In heel Nederland zijn er ruim honderd van deze overgangen", legt woordvoerder Aldert Baas van ProRail uit. "De overgang bij Olst willen wij al jaren sluiten." Twee andere overgangen op Landgoed Nieuw Rande zijn particulier, maar hebben een publiek karakter. "Daarover zijn wij in gesprek met ProRail", laat Rob te Wierik van Stichting IJssellandschap weten. Die stichting is eigenaar van het landgoed. "Deze wil ProRail ook sluiten, maar daar lopen wandelroutes overheen."

Gemeente Olst-Wijhe wil de publieke overgang op de Oude Allee in stand houden. "Sinds twee weken staat er een verbodsbord voor gemotoriseerd verkeer", zegt een woordvoerder."Aan sluiting werken wij niet mee."

Volledig scherm
Boer Albert Albers met zoon Bernd wachten voor de overgang. FOTO gerard vrakking

Salland