'Zen' in de stiltestoel bij De Kapper in Ommen

Frans Heerink uit Ommen heeft zijn zin. Eindelijk een knipbeurt zonder dat de kapper of kapster een reeks van obligate vragen afdraait. Kapper Marcel Kerskes van salon De Kapper in Ommen haakte in op een column van gastvrijheidsspecialist Heerink waarin hij de ‘stiltestoel‘ in de kapsalon opperde. Heerink: ,,Je hebt immers ook de stiltecabine in de sauna en de stiltecoupé in de trein. Waarom dan niet bij de kapper?”

Kerskes plakte de kappersspiegel af met een opbeurende tekst, besprak met Heerink hoe de coupe er uit moest komen te zien, en ging in stilte aan het werk. Met etherische oliën voor een gezichts- en hoofdhuidmassage, een rustgevende shampoobeurt en vervolgens het knippen en modelleren van de coupe, helemaal ‘zen’.

Kerskes had er al wel eens van gehoord, een stiltestoel, maar er nog niet serieus over nagedacht. ,,Als ik aan het werk ben, merk ik het vaak wel aan de klant. Of die wel of niet om een praatje verlegen zit. Maar door het zo duidelijk in de salon aan te geven en bij het maken van een afspraak al te vragen of iemand in de stiltestoel wil, maak je het de klant wel makkelijker. Uit zichzelf vragen ze er niet zo snel om. Dat is voor sommigen toch een te grote stap.”

Gastvrijheid

Heerink is specialist in de gastvrijheidsbranche. Hij geeft trainingen en advies over gastvrijheid en klantgerichtheid. ,,Niet alleen in de horeca, waar ik vandaan kom. Daar is de klant een gast. Maar ook cliënten, patiënten en studenten zijn eigenlijk klanten die goed geholpen moeten worden”, is de stelling van Heerink. 

Bij trainingen voor kappersbedrijven had hij het wel eens geopperd, het idee van de stiltestoel. ,,Daar kwam eigenlijk nooit wat uit. En toen ik het laatst bij een andere kapper weer suggereerde, keek die mij aan van: ‘die spoort niet’.” Er zijn al wel kappers in Nederland die een stiltestoel hebben, maar het idee is nog lang niet wijdverbreid.

Wellness

Dat gevoel van ‘wellness’ bij de kapper, is bij ondernemer Kerskes goed aangekomen. ,,We gaan eind dit jaar verbouwen. De kapsalon wordt heel anders ingedeeld, met daarbij ook een aparte ruimte voor het haren wassen. Daar ga ik ook rustiger muziek draaien.”

Kappers hebben soms de neiging om door te schieten in hun neiging het de klant naar de zin te maken en een praatje te maken om de tijd te vullen. ,,Zeker jonge kappers, die nog niet zo veel ervaring hebben”, is de ervaring van Heerink. Hij draait het dan vaak om en gaat juist de kapper/kapster veel vragen stellen. ,,Maar het is fijn als je niet speciaal hoeft te zeggen dat je geen behoefte hebt aan een praatje. Wanneer ik bij de kapper ben, is dat een van de zeldzame keren dat ik mezelf zo’n half uur achtereen in de spiegel aankijk. Mij overkomt dan een gevoel van rust.”

Volledig scherm
De stilstestoel © Redactie

Vechtdal