Volledig scherm
© ANP

Mogelijk vertraging Lelystad Airport

LELYSTAD - De uitbreiding van Lelystad Airport dreigt vertraging op te lopen, meldt staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur) dinsdag aan de Kamer. Begin volgend jaar wordt duidelijk of Lelystad Airport daadwerkelijk later dan april 2018 een vakantievliegveld wordt.

Een nieuwe indeling van de vertrek- en naderingsroutes in het hogere luchtruim blijkt een moeilijke kwestie. De uitbreiding liep ook vertraging op omdat luchtverkeersleiders actie hebben gevoerd.

Teleurgesteld
Directeur Erik Lagerweij van Lelystad Airport is teleurgesteld: „Ik heb steeds gezegd dat dit onze grootste zorg is”, zegt hij over de oorzaak van de vertraging. Het verlengen van de start- en landingsbaan en de bouw van een terminal gaan gewoon door, zegt hij. Beide projecten staan voor 2017 gepland. Het zijn voorwaarden voor het uitvoeren van vakantievluchten.

Harde garanties
Schiphol Group, eigenaar van het vliegveld, wil ‘harde garanties’ van het ministerie en LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland) dat Lelystad Airport uiterlijk in april 2019 open kan. Verder wil Schiphol de garantie dat vanaf die datum minimaal 4.000 vliegtuigbewegingen per jaar mogelijk zijn. Dat is meer dan afgesproken. Schiphol heeft Lelystad Airport nodig voor het opvangen van vakantievluchten, de nationale luchthaven groeit snel. Vanaf 2018 zou Lelystad eerst 2000 vluchten gaan verwerken, dat zou na vijf jaar oplopen tot 10.000. Uiteindelijk moeten dat maximaal 45.000 vluchten worden in 2043.

'Geen vertraging'
Dijksma benadrukte twee weken geleden nog dat het belangrijk is dat de uitbreiding van Lelystad Airport geen vertraging oploopt, omdat Lelystad 'hard nodig' is om vakantievluchten op te vangen.

  1. 'Door Eurlings betaalde provincie fors mee aan wegen'
    Video

    'Door Eurlings betaalde provincie fors mee aan wegen'

    Het is vooral door toedoen van voormalig minister Camiel Eurlings dat de provincie Overijssel in de periode 2006-2015 veel meer dan andere provincies heeft bijgedragen aan aanleg en onderhoud van rijkswegen en het oplossen van infrastructurele knelpunten. Dat zei staatssecretaris en kandidaat-Tweede Kamerlid Sharon Dijksma zaterdag in een verkiezingsdebat op de vraag van CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt hoe het mogelijk is dat Overijssel relatief veel meer geld kwijt is aan wegen dan andere provincies.