Volledig scherm
© ProRail

Bovenleiding spoor Zwolle-Raalte-Wierden klaar

ZWOLLE - Na 350 dagen is de aanleg van de bovenleiding van de spoorlijn Zwolle-Wierden klaar. Het 40 kilometer lange traject tussen Zwolle en Wierden via onder meer Heino en Raalte is in opdracht van de provincie Overijssel geëlektrificeerd.

Aannemer VolkerRail bouwde drie onderstations, plaatste honderden bovenleidingpalen en legde vele tientallen kilometers kabels en draden aan, zo meldt ProRail. Een jaar lang moesten reizigers 's avonds omreizen of gebruik maken van vervangende bussen. Vanaf deze week rijden de NS-treinen 's avonds weer.

In 2017 laat ProRail een bovenleiding aanleggen op het traject tussen Zwolle en Kampen. Dan wordt het 'Kamperlijntje' geëlektrificeerd en vernieuwd.

Syntus, de nieuwe exploitant voor beide spoorlijnen, gaat vanaf december 2017 met nieuwe elektrische treinen rijden tussen Zwolle en Enschede (via Wierden), en op het 'Kamperlijntje'.

  1. Raalter knooppunt Bos bijna hamerstuk bij de Staten

    Raalter knooppunt Bos bijna hamerstuk bij de Staten

    De reconstructie van het Raalter kruispunt Bos is woensdagavond bijna als hamerstuk doorgeschoven naar de agenda van Provinciale Staten voor 12 april. Alle fracties zijn het in grote lijnen eens met het voorstel om 33 miljoen euro te investeren in het ongelijkvloers maken van 'knooppunt Raalte', waar de provinciale weg N348 de spoorlijn Zwolle-Almelo en rijksweg N35 kruist. De totale investering kost 50 miljoen, waarvan het Rijk na lang Overijssels lobbyen maximaal 12,5 miljoen euro meebetaalt en de gemeente Raalte 4,5 miljoen.

Salland