Volledig scherm

Rijkswaterstaat staat voor raadsel rond Salland-Twentetunnel

Experts vertellen Rijkswaterstaat dat er vanaf 2008 veranderingen hebben plaatsgehad in de samenstelling van het beton dat onder meer is gebruikt voor de Salland-Twentetunnel. De vraag is alleen: wat dan? Dat wordt onderzocht.

In 2000 is op basis van proeven vastgesteld dat beton, samengesteld volgens de officiële richtlijnen voor het ontwerp van kunstwerken, 'in voldoende mate brandwerend is'. Maar afgelopen week werd bekend dat proeven met het beton van vier tunnels die ná 2008 zijn opgeleverd, slechtere resultaten geven. Daaronder de Salland-Twentetunnel bij Nijverdal.

,,Experts geven aan dat er waarschijnlijk in de samenstelling van het beton vanaf 2008 een verandering heeft plaatsgevonden. Het betreft hier ontwikkelingen in de gebruikte grondstoffen", aldus een woordvoerder van Rijkswaterstaat. De organisatie zegt er niet van op de hoogte te zijn geweest. De rijksdienst meldt verder dat een eventuele aansprakelijkheidsvraag nog niet aan de orde is. Die komt op tafel wanneer vervolgonderzoeken meer duidelijkheid hebben gegeven.

Feestje eigenaar

Het betonwerk in de Nijverdalse tunnel werd destijds vooral geleverd door het Nijverdalse bedrijf Hegeman+. Directeur Adriaan Visser, die overigens pas ná de oplevering van de tunnel het bedrijf overnam, zegt niet op de hoogte te zijn van de technische details. ,,Dus ik weet ook niet òf en wat er veranderd zou zijn. En het is nu 'bouwvak', dus ik kan het ook niet aan de diverse mensen die erbij betrokken waren vragen."

Visser zegt verder dat hij ervan uitgaat dat de tunnel is gebouwd volgens de specificaties van de opdrachtgever, in dit geval Rijkswaterstaat. Visser: ,,En dan is het na de oplevering het feestje van de eigenaar."

Salland