article
1.6353729
REGIO – Driekwart van de baliemedewerkers in apotheken krijgt dagelijks te maken met agressief gedrag als er medicijnen niet beschikbaar zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van apothekersorganisatie KNMP. In apotheek Meindersma in Deventer volgde het personeel zelfs een agressietraining om te leren omgaan met boze, agressieve patiënten.
Apothekers in regio hebben last van agressie
REGIO – Driekwart van de baliemedewerkers in apotheken krijgt dagelijks te maken met agressief gedrag als er medicijnen niet beschikbaar zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van apothekersorganisatie KNMP. In apotheek Meindersma in Deventer volgde het personeel zelfs een agressietraining om te leren omgaan met boze, agressieve patiënten.
http://www.destentor.nl/regio/apeldoorn/apothekers-in-regio-hebben-last-van-agressie-1.6353729
2016-09-07T08:49:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6350291.1473177991!image/image-6350291.jpg
Flevoland,Gelderland,Overijssel,Gezondheid,apotheker,medicijntekort,agressie,top
Apeldoorn
Home / Regio / Apeldoorn / Apothekers in regio hebben last van agressie

Apothekers in regio hebben last van agressie

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    REGIO – Driekwart van de baliemedewerkers in apotheken krijgt dagelijks te maken met agressief gedrag als er medicijnen niet beschikbaar zijn. Dat blijkt uit een onderzoek van apothekersorganisatie KNMP. In apotheek Meindersma in Deventer volgde het personeel zelfs een agressietraining om te leren omgaan met boze, agressieve patiënten.

    ,,Als mensen je voor van alles en nog wat uitmaken mag jij als medewerker natuurlijk niet terug schelden’’, vertelt medewerkster Elanie Dijkstra. ,,Het is lastig om daar mee om te gaan.’’ Het personeel van de apotheek volgde daarom een agressietraining. ,,Daar hebben we geleerd om als professionals met zulk gedrag om te gaan’’, aldus Dijkstra.

    Ook in de apotheek Aa-landen in Zwolle staan regelmatig boze, agressieve klanten aan de balie, vertelt apotheker E. Scheffer. ,,Het is soms wel intimiderend. Mensen zeggen dan: Als ik dood ga, is het jouw schuld! Of, je regelt maar dat je het krijgt!’’

    Lastig
    Het is voor apothekers lastig omgaan met dit soort gedrag, vertelt Scheffer. ,,Je probeert uit te leggen dat het niet jouw schuld is dat het medicijn niet leverbaar is, maar die van de zorgverzekeraar. Maar als iemand zo boos is dat hij niet meer wil luisteren dan houdt het op.’’

    Begrip
    Apotheker W. Kharagjitsing van Boots Berg en Bos in Apeldoorn begrijpt de boosheid van patiënten wel. ,,Het is ontzettend frustrerend als je iedere 3 maanden een medicijn met een nieuw label krijgt. De mensen snappen er vaak niks meer van.’’ Ook Dijkstra heeft wel begrip voor de frustratie. ,,Maar de een kan dat op een nette manier uiten, en een ander niet.’’

    Werkplezier
    De boosheid onder patiënten maakt het werk voor apotheekmedewerkers er niet leuker op. Tachtig procent van de assistentes gaat met minder plezier naar het werk. Kharagjitsing herkent dat: ,,Het levert behoorlijk wat meer stress op, en meer werk.’’ vertelt hij. ,,Je bent meer het beleid van de zorgverzekeraar aan het uitleggen dan dat je je vak uitoefent.’’ Dijkstra beaamt dit. ,,Van zo’n scheldpartij heb je de hele dag nog last. Gelukkig weet ik het de volgende dag weer achter me te laten.’’

    Alleen maar erger
    Volgens de KNMP wordt het probleem alleen nog maar groter. Vorig jaar was er een tekort aan 625 soorten medicijnen. Het KNMP verwacht dat dit aantal dit jaar zal oplopen tot zo’n 750 middelen. Vooral het schildkliermedicijn Thyrax Duotab is moeilijk leverbaar omdat de productie stil kwam te liggen. Ook aan het medicijn dexamfetamine, voor mensen met ADHD, is een groot tekort.