Home / Regio / Apeldoorn / Locomotievenparade te gevaarlijk

Locomotievenparade te gevaarlijk

  • Reageer
  • U kunt deze pagina printen door gebruik te maken van de standaard print mogelijkheden in uw browser.

LIEREN - Ze staan er vrijwel ieder jaar, drommen mensen die ergens tussen Lieren en Apeldoorn een goed plekje hebben uitgezocht om dé klapper van het VSM - stoomtreinfestival te kunnen bekijken.
Een stuk of tien historische locomotieven stelen al jaren de show, als ze aan elkaar gekoppeld in parade tussen beide plaatsen op en neer rijden. Dit jaar niet. Te gevaarlijk, oordeelde de VSM.

Met een kleine vijfduizend bezoekers was de tweedaagse stoommanifestatie van de Veluwse Stoomtrein Maatschappij ook afgelopen weekeinde weer geslaagd. Maar door de afwezigheid van de locomotievenparade ontbrak er toch net iets in de programmering van het festival.

,,We hebben dit jaar besloten om de locomotieven niet allemaal aan elkaar te koppelen'', legt stationschef Gerrit Karssenberg uit, terwijl pal naast hem onder stoomgefluit een afgeladen trein vanuit Apeldoorn op 'station Beekbergen' binnenloopt. ,,Het publiek is te opdringerig. Met name in Apeldoorn vinden we het daarom te riskant. Langs het kanaal kunnen de mensen daar ongehinderd vlakbij de treinen komen. De mensen willen allemaal de mooiste foto maken en vergeten soms dat ze genoeg afstand moeten houden. Dat leidt soms tot gevaarlijke situaties.''

,,Als iemand op het laatst nog even voor een machine langsduikt, dan schrikt de machinist zich rot'', vertelt Karssenberg. ,,Mensen hebben het dan wel over 'treintjes', maar het zijn gevaartes van 140 ton, plus rijtuigen. Die staan niet zo maar even stil als je op de rem trapt.''

Om toch iets extra's te laten zien, werden twee enorme kolossen als een twee-eenheid het spoor op gestuurd. Liefhebbers waren met name op 'de 23076' afgekomen. Die kwam in 1976 in bezit van de VSM, maar ging na drie jaar in de revisie, om daar pas dit jaar weer uit te komen. ,,Hij is nu weer net zo mooi als toen hij uit de fabriek kwam'', zegt Karssenberg over het bijna 1600PK sterke gevaarte. Samen met de vergelijkbare 23071 mocht het pronkstuk de plek van de locomotievenparade innemen.



Niet alleen de enorme kolossen trokken veel bekijks. Ook op schaal was er voldoende te zien. Een eigenbouw stoomtrekker bijvoorbeeld, schaal 1:2. ,,Achtduizend uur aan gewerkt, op basis van tekeningen uit 1907 die ik had gevonden'', vertelt eigenaar Pim Berkelaar. Of een stoomlocomotief schaal 1:22, waarmee stoomgenootschap De Rokende Schoorsteen goede sier maakte. Of zelfs schaal 1:37, waarin de Apeldoornse modeltreinenclub Vames het zocht.

Voor Vames was het museum-stoomdepot in Beekbergen de ideale plek om één van de pronkstukjes te tonen: een weergave van het voormalige station Loenen. ,,Wij zijn als club bezig om het traject Apeldoorn-Dieren helemaal na te bouwen'', laat voorzitter Willem de Wilde weten. ,,Via contact met een historische vereniging in Eerbeek kwamen we aan de originele tekeningen van het station in Loenen en dat hebben we inclusief stationsgebouw, toiletgebouwtje en de oude Coöp nagebouwd. We zijn er ongeveer twee jaar mee bezig geweest.'' Het uit 1886 daterende stationsgebouw (identiek aan dat in Eerbeek) werd tussen 1960 en 1965 gesloopt.

Komende vrijdag neemt Vames overigens als nieuwe verenigingsruimte de kelder in gebruik in het voormalige schoolgebouw aan de Hoenderparkweg. Daar worden de 'werkzaamheden aan het spoor' voor Apeldoorn-Dieren hervat. Een mooie uitdaging vindt De Wilde. ,,Het leuke is dat we alles dicht bij huis kunnen fotograferen.''