article
1.6393831
LEMELERVELD - Aero Club Salland is van mening dat naderende vliegtuigen voor luchthaven Lelystad in de toekomst best kunnen wachten in luchtruim dat nu gebruikt wordt door Schiphol. En niet boven de thuisbasis van de zweefvliegclub in Lemelerveld.
Aero Club Salland: Lelystad, zet vliegtuigen maar in de wacht bij Schiphol
LEMELERVELD - Aero Club Salland is van mening dat naderende vliegtuigen voor luchthaven Lelystad in de toekomst best kunnen wachten in luchtruim dat nu gebruikt wordt door Schiphol. En niet boven de thuisbasis van de zweefvliegclub in Lemelerveld.
http://www.destentor.nl/regio/dalfsen/aero-club-salland-lelystad-zet-vliegtuigen-maar-in-de-wacht-bij-schiphol-1.6393831
2016-09-15T09:24:27+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6393868.1473931708!image/image-6393868.JPG
Lemelerveld,Economie,Verkeer en vervoer,zweefvliegtuigen,lelystad Airport,Aero club Salland,top
Dalfsen
Home / Regio / Dalfsen / Aero Club Salland: Lelystad, zet vliegtuigen maar in de wacht bij Schiphol

Aero Club Salland: Lelystad, zet vliegtuigen maar in de wacht bij Schiphol

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    LEMELERVELD - Aero Club Salland is van mening dat naderende vliegtuigen voor luchthaven Lelystad in de toekomst best kunnen wachten in luchtruim dat nu gebruikt wordt door Schiphol. En niet boven de thuisbasis van de zweefvliegclub in Lemelerveld.
    De kans op vogelaanvaringen is minder.

    Aero Club Salland is van mening dat naderende vliegtuigen voor luchthaven Lelystad in de toekomst best kunnen wachten in luchtruim dat nu gebruikt wordt door Schiphol. En niet boven de thuisbasis van de zweefvliegclub in Lemelerveld. In dat laatste geval bestaat de kans dat de club wordt opgedoekt, aangezien burgerluchtvaart altijd voor recreatieve luchtvaart gaat.

    Uitbreiding
    Lelystad Airport wil in 2018 haar uitbreiding operationeel hebben. Maar als het druk wordt op de landingsbanen in de polder moeten vliegtuigen in de lucht wachten. Hiervoor heeft Lelystad onder meer ruimte boven Lemelerveld op het oog. Maar, zo zegt Aero Club Salland nu, door hoger te vliegen en een herindeling van het luchtruim zijn er genoeg andere plekken te bedenken. Onder meer bij het grootste vliegveld van Nederland.

    Voordelen
    Boven Lemelerveld komen de grote vliegtuigen in de originele plannen straks onder de tweeduizend meter hoogte, in het luchtruim van de zweefvliegers. Een verhoging van de minimale vlieghoogte heeft niet alleen voor de zweefvliegvereniging voordelen, betoogt Aero Club Salland. „De kans op vogelaanvaringen is minder. In het Vechtdal leven ooievaars en roofvogels, maar die vliegen niet zo hoog.” En een hoger vliegend vliegtuig verbruikt minder brandstof. „Daarnaast heb je minder geluidsoverlast. Prettig voor het toeristische Vechtdal.”