article
1.6243686
DEVENTER - De nieuwe steiger voor het Deventer pontje is al zeven maanden klaar, maar wordt nog steeds niet gebruikt. Wat is er mis?
De zes vragen over de Deventer pronksteiger
DEVENTER - De nieuwe steiger voor het Deventer pontje is al zeven maanden klaar, maar wordt nog steeds niet gebruikt. Wat is er mis?
http://www.destentor.nl/regio/deventer/de-zes-vragen-over-de-deventer-pronksteiger-1.6243686
2016-08-05T08:51:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6243738.1470379846!image/image-6243738.jpg
Deventer,Verkeer en vervoer,Bouw en wonen,aanlegsteiger,pronksteiger,top
Deventer
Home / Regio / Deventer / De zes vragen over de Deventer pronksteiger

De zes vragen over de Deventer pronksteiger

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    DEVENTER - De nieuwe steiger voor het Deventer pontje is al zeven maanden klaar, maar wordt nog steeds niet gebruikt. Wat is er mis? 

    Waarom is er een nieuwe steiger voor het pontje?
    Bij het project Ruimte voor de Rivier (RvdR) is ook het deel van de IJssel voor het IJsselhotel aangepakt. Het waterschap koos voor het ontwerp geïnspireerd op de oude Schipbrug. Zo’n aanlegsteiger moet functioneel zijn, maar zo dicht bij de stad óók mooi. En dus kwam een ontwerper met dit ontwerp; het pronkstuk voor het project RvdR.

    En, is het ook een pronksteiger?
    Ja. Tik op instagram Deventer in en de fraaie plaatjes van de pronksteiger rollen over het beeldscherm. Het is een van de meest gefotografeerde plekken van Deventer.

    Werkt het ook, zo’n mooie steiger?
    Nee, voorlopig niet. Waterschap, gemeente Deventer, Rijkswaterstaat, aannemer Boskalis en de provincie waren vanaf medio 2014 dolenthousiast over het ontwerp. Dat blijkt uit de notulen van de vergadering, die de Stentor heeft opgevraagd. Maar bij die vergadering was de gebruiker, pontbaas Geert Scheers, niet aanwezig. Wel wordt in september 2014 al opgemerkt dat Scheers waarschijnlijk gaat procederen tegen het ontwerp van de Schipbrug.

    Is de pontbaas zo’n dwarsligger?
    Scheers heeft het niet zo op ambtenaren, laat hij meermaals weten. Omdat ze geen verstand van varen op het water hebben en niet naar experts, zoals hij zelf na 56 jaar varen ook wel is, luisteren. Scheers gaf in juni 2015 in deze krant al aan dat veiligheid van de steiger niet telde bij waterschap en gemeente.

    Scheers kreeg dus gelijk?
    Ja. Er werd niet naar hem geluisterd en de veiligheid bleek inderdaad niet in orde. Er waren draaikolken rond de pronksteiger, zodat passagiers niet veilig in en uit kunnen stappen. Scheers weigerde na oplevering eind december meteen de steiger te gebruiken. Eind maart gaven deskundigen van Rijkswaterstaat hem gelijk; door draaikolken is het onveilig. Schermen onderaan de steiger om de stroming te stoppen moeten de oplossing zijn. Zo is vorige week besloten na een tweede proef.

    En wat heeft de pronksteiger nu gekost?
    De Stentor probeerde met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) al de kosten voor de steiger op te vragen. Het waterschap stuurde drie mappen, waarin alle bedragen zwart waren afgelakt. Ze willen niet zeggen wat de onbruikbare pronksteiger de gemeenschap kost. Scheers vermoedt dat alleen deze steiger al een ‘paar miljoen’ heeft gekost.