article
1.6608995
DEVENTER - Jongeren worden structureel geconfronteerd met gewelddadige ideologieën en radicalisme, stellen PvdA en CDA. Beide partijen pleitten daarom deze week in de Tweede Kamer voor het verplicht stellen van het vak maatschappijleer in het middelbaar beroeps onderwijs (MBO). Om jongeren 'kritisch te leren denken'.
Deltion-studentes geven lesje maatschappijleer aan mede-studenten
DEVENTER - Jongeren worden structureel geconfronteerd met gewelddadige ideologieën en radicalisme, stellen PvdA en CDA. Beide partijen pleitten daarom deze week in de Tweede Kamer voor het verplicht stellen van het vak maatschappijleer in het middelbaar beroeps onderwijs (MBO). Om jongeren 'kritisch te leren denken'.
http://www.destentor.nl/regio/deventer/deltion-studentes-geven-lesje-maatschappijleer-aan-mede-studenten-1.6608995
2016-11-04T10:30:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6609020.1478256599!image/image-6609020.jpg
MBO,maatschappijleer,Deltion,TOP
Deventer
Home / Regio / Deventer / Deltion-studentes geven lesje maatschappijleer aan mede-studenten

Deltion-studentes geven lesje maatschappijleer aan mede-studenten

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Studentes van Deltion Shukria en Marijke: ,,Het liefst zouden we op alle MBO's in de regio onze colleges geven.''
      Fotograaf
    DEVENTER - Jongeren worden structureel geconfronteerd met gewelddadige ideologieën en radicalisme, stellen PvdA en CDA. Beide partijen pleitten daarom deze week in de Tweede Kamer voor het verplicht stellen van het vak maatschappijleer in het middelbaar beroeps onderwijs (MBO). Om jongeren 'kritisch te leren denken'.

    De zegen van de Deventer studenten Shukria Ibrahim (25) en Marijke Bosman (22) hebben ze alvast binnen. Beiden studeren op het Deltion College in Zwolle en sinds begin dit jaar trekken ze langs MBO's om hun collega-studenten maatschappijleer te onderwijzen.

    Waarom doen jullie dat?
    "We merkten dat veel MBO-studenten bijna niets van politiek en maatschappelijke thema's afweten", vertelt Bosman. "In mijn klas wist niemand wat links en rechts is in de politiek en waar partijen voor staan. 'Politiek is saai', zeiden ze altijd."

    En toen dachten jullie: dan gaan wij dat wel even uitleggen?
    "Eigenlijk wel ja", zegt Ibrahim. "We wilden met onze klas in gesprek, hebben onze docent een voorstel gedaan en die zei: 'ga zelf maar les geven'. En ineens stonden we voor de klas en hielden we een verhaal over socialisme, liberalisme, confessionalisme en waarom politiek er wél toe doet. Je zag dat er een wereld voor ze open ging. Iedereen raakte geïnteresseerd en praatte mee. Toen hadden we de smaak te pakken en dachten we: dit moeten we vaker doen."

    En nu?
    Bosman: "Nu hebben we al zestien keer een college maatschappijleer gegeven. Meestal aan verschillende klassen op het Deltion College, maar laatst ook aan een studentenvereniging van Saxion."

    En het slaat aan. Waarom hebben jullie succes?
    Ibrahim: "Het werkt goed, omdat wij zelf MBO'ers zijn. Wij spreken dezelfde taal, weten op welke manier we jongeren kunnen interesseren. Niet door saai een powerpointpresentatie te houden, maar door met ze in gesprek te gaan. Ze zélf te laten nadenken en hun mening te vormen. En omdat wij het vertellen, denken MBO'ers sneller: oh, dus zo ingewikkeld is het niet. Dat werkt toch beter dan een politicus van vijftigplus met een grijs pak aan die iets komt vertellen."

    Bespreken jullie ook gevoelige onderwerpen zoals de vluchtelingencrisis en radicalisering onder moslimjongeren?
    "Ook dat komt aan bod", zegt Bosman. "Natuurlijk zitten er in een klas allerlei mensen, die heel verschillend kunnen denken. Maar door open het gesprek aan te gaan, zie je dat jongeren gaan nadenken en argumenten gaan zoeken voor hun mening. En dus niet zomaar meer iets lomps roepen. Het geeft een tof gevoel als we zien dat ze beginnen met reflecteren over een maatschappelijk thema. Daar doen we het voor."

    Hoe nu verder?
    Shukria: "Het liefst zouden we op alle MBO's in deze regio ons college maatschappijleer geven. Dus als een docent dit leest en ons zijn klas een uurtje toevertrouwt: laat het weten!"