article
1.6488760
APELDOORN / DEVENTER - Er rijden nog dit jaar fors minder treinen met gevaarlijke stoffen over het traject tussen Amersfoort en het Duitse Bad Bentheim. In totaal gaat het om tenminste 1.450 gifwagons minder in 2016 die rijden door steden als Apeldoorn en Deventer.
Minder giftreinen door het oosten
APELDOORN / DEVENTER - Er rijden nog dit jaar fors minder treinen met gevaarlijke stoffen over het traject tussen Amersfoort en het Duitse Bad Bentheim. In totaal gaat het om tenminste 1.450 gifwagons minder in 2016 die rijden door steden als Apeldoorn en Deventer.
http://www.destentor.nl/regio/deventer/minder-giftreinen-door-het-oosten-1.6488760
2016-10-04T08:16:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.5022784.1434996220!image/image-5022784.JPG
Gelderland,Overijssel,Economie,Sociaal en maatschappij,top
Deventer
Home / Regio / Deventer / Minder giftreinen door het oosten

Minder giftreinen door het oosten

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Goederenvervoer door Zevenbergen. Wat er in de treinen zit, is nu vaak niet bekend bij gemeentebesturen en hulpdiensten.
      Fotograaf
    APELDOORN / DEVENTER - Er rijden nog dit jaar fors minder treinen met gevaarlijke stoffen over het traject tussen Amersfoort en het Duitse Bad Bentheim. In totaal gaat het om tenminste 1.450 gifwagons minder in 2016 die rijden door steden als Apeldoorn en Deventer.

    Dat maakte staatssecretaris Sharon Dijksma gisteren in Apeldoorn bekend. Ze deed dat tijdens een bijeenkomst met gedeputeerden van Gelderland en Overijssel en vertegenwoordigers van steden die langs de Bentheimroute liggen. Afgelopen mei werd duidelijk dat er via deze zogenoemde Bentheimroute veel te veel giftreinen door Gelderland en Overijssel rijden. Waar in 2014 nog 165 ketelwagens met brandbare gassen over het spoor in Oost-Nederland reden, steeg dat aantal in 2015 naar ruim 3.000. Daarmee werd het vervoersplafond voor gevaarlijke stoffen fors overschreden. Er kwamen liefst 190 keer meer gevaarlijke wagons door onder meer Apeldoorn, Twello, Deventer en Bathmen dan is toegestaan. Dat kwam mede doordat de Betuweroute vanwege werkzaamheden in Duitsland minder beschikbaar was. In 2017 valt die beperking weg.

    Brandbaar gas
    Treinen met brandbaar gas gaan gebruik maken van de zuidoostboog van de Betuweroute bij Meteren. De Apeldoornse wethouder Johan Kruithof reageert verheugd op de maatregelen. ,,Maar we zijn er nog niet. Je wilt altijd meer. Ik heb de staatssecretaris gecomplimenteerd met haar doortastende optreden. In vier maanden tijd zijn er veel stappen gezet.'' Volgens staatssecretaris Dijksma moet met extra maatregelen het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen binnen de strenge wettelijke normen komen. "Er gaan direct minder treinwagons met gevaarlijke stoffen rijden langs gemeenten in Brabant, Overijssel en Gelderland en chloortransporten verdwijnen helemaal van het Nederlandse spoor." Voortaan kan elk kwartaal worden gezien hoeveel gevaarlijke stoffen er zijn vervoerd op een traject. Nu is die informatie er pas na een jaar.