article
1.6259841
DEVENTER/ZWOLLE - De NS schrapt de tweede conducteur op tien trajecten. In gerenoveerde dubbeldekkers moeten controleurs vanaf december in hun eentje de strijd aan tegen zwartrijders. FNV Spoor is woedend.
Woede over schrappen aantal duoconducteurs door NS
DEVENTER/ZWOLLE - De NS schrapt de tweede conducteur op tien trajecten. In gerenoveerde dubbeldekkers moeten controleurs vanaf december in hun eentje de strijd aan tegen zwartrijders. FNV Spoor is woedend.
http://www.destentor.nl/regio/deventer/woede-over-schrappen-aantal-duoconducteurs-door-ns-1.6259841
2016-08-12T04:18:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6259837.1470974436!image/image-6259837.jpg
Deventer,Zwolle,Verkeer en vervoer,Nederlandse Spoorwegen (NS),Nederland,Bedrijven,top,cnd
Deventer
Home / Regio / Deventer / Woede over schrappen aantal duoconducteurs door NS

Woede over schrappen aantal duoconducteurs door NS

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    DEVENTER/ZWOLLE - De NS schrapt de tweede conducteur op tien trajecten. In gerenoveerde dubbeldekkers moeten controleurs vanaf december in hun eentje de strijd aan tegen zwartrijders. FNV Spoor is woedend.
    Als er geen tweede conducteur is, wordt het lastig om iemand in de kraag te vatten. Dat loopt uit op een kat-en-muisspel - Andries van den Berg, FNV Spoor

    Door het schrappen van de tweede conducteur in twintig dubbeldekstreinen verdwijnen 65 banen: een bezuiniging van zo'n 3,5 miljoen euro per jaar. Dat staat in interne stukken die in handen zijn van deze krant.

    Nu rijden nog altijd twee conducteurs mee op de gerenoveerde dubbeldekkertreinen van het type DDZ-6. Deze NS-treinen rijden onder meer tussen Zwolle en Roosendaal en Apeldoorn en Enschede. Ook tussen Leiden-Utrecht en Amsterdam-Enkhuizen verdwijnt de tweede conducteur. 

    Kat-en-muisspel
    Omdat op de meeste treinen overdag nu al één conducteur meereist, wil de NS ook op de dubbeldekker DDZ-6 de tweede conducteur afschaffen. Onbegrijpelijk, vindt bestuurder Andries van den Berg van FNV Spoor. ,,Je kunt als zwartrijder onderlangs of bovenlangs door deze treinen. Als er geen tweede conducteur is, wordt het lastig om iemand in de kraag te vatten. Dat loopt uit op een kat-en-muisspel."

    Ook stelt Van den Berg dat conducteurs in deze treinen extra moeten traplopen. ,,De lichamelijke belasting is groot. En het gaat om sociale veiligheid: we willen met z'n allen dat een conducteur veilig zijn werk kan doen, zonder beledigd of mishandeld te worden. Dan helpt het niet als je in je eentje bent."

    In een interne brief van NS-directeur Marjan Rintels, van juni dit jaar, staat dat zij 'het betreurt dat er geen draagvlak bestaat' in de ondernemingsraad van de NS. Toch blijft ze bij het besluit: met ingang van de nieuwe dienstregeling, in december, verdwijnt de tweede conducteur op de dubbeldekkertreinen.

    Overdag
    De NS gaat de 65 functies die door het besluit vervallen, op andere trajecten invullen. Zo werd begin dit jaar bekend dat er 140 conducteurs bijkomen om de veiligheid op het spoor te vergroten. 

    Die conducteurs reizen vanaf volgend jaar mee als extra man op donderdag-, vrijdag en zaterdagavond na 22.00 uur. ,,Het is wrang dat er in de avonduren wel twee conducteurs meegaan, maar overdag niet", zegt FNV-bestuurder Van den Berg. ,,Overdag heeft treinpersoneel óók te maken met incidenten." De vakbond dreigt met een ultimatum als de NS-directie het besluit doorzet. Mogelijk volgen er acties.

    ,,NS wil de dubbeldekkers flexibel kunnen inzetten", laat een NS-woordvoerder weten. Hij benadrukt dat op nachtnettreinen en zondagochtendtreinen standaard twee conducteurs meereizen. ,,We hebben de brief van FNV Spoor over dit thema ontvangen. We zullen deze brief bestuderen en daarna reactie geven richting de vakbond."