article
1.6077270
Het verlagen van de maximumsnelheid van 80 naar 60 kilometer per uur op delen van de Heerderweg (N794), tussen Heerde en Epe, is niet met een eenvoudige pennenstreek door te voeren, meldt wethouder Robert Scholten, in aanvulling op de provinciale plannen voor de herinrichting van het traject.
Gemeente: geen bezwaar tegen lagere snelheid N794
Het verlagen van de maximumsnelheid van 80 naar 60 kilometer per uur op delen van de Heerderweg (N794), tussen Heerde en Epe, is niet met een eenvoudige pennenstreek door te voeren, meldt wethouder Robert Scholten, in aanvulling op de provinciale plannen voor de herinrichting van het traject.
http://www.destentor.nl/regio/epe/gemeente-geen-bezwaar-tegen-lagere-snelheid-n794-1.6077270
2016-06-04T01:21:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6077271.1467297175!image/image-6077271.JPG
Epe,Politiek en bestuur,Reconstructie,Heerderweg,N794,hermes
Epe
Home / Regio / Epe / Gemeente: geen bezwaar tegen lagere snelheid N794

Gemeente: geen bezwaar tegen lagere snelheid N794

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De Heerderweg.
      Fotograaf
    Het verlagen van de maximumsnelheid van 80 naar 60 kilometer per uur op delen van de Heerderweg (N794), tussen Heerde en Epe, is niet met een eenvoudige pennenstreek door te voeren, meldt wethouder Robert Scholten, in aanvulling op de provinciale plannen voor de herinrichting van het traject.

    "Voor de snelheidsverlaging is een beleidswijziging van de Eper gemeenteraad nodig", zei wethouder Robert Scholten in antwoord op vragen van VVD-raadslid Ellis de Vries.

    Met dat antwoord gingen bij criticasters van het herinrichtingsplan direct de alarmbellen rinkelen. Lijken de provincie en belangenvereniging Ons Mooi Epe het ineens te zijn over een snelheidsverlaging op de Heerderweg, gaat de gemeente Epe nu diezelfde snelheidsverlaging dwarsbomen?

    Zo heet wordt de soep echter allerminst gegeten, zegt Scholten. "Nee, wij gaan als gemeente geen bezwaar maken tegen de voorgenomen plannen van de provincie. We begrijpen juist heel goed waarom de provincie kiest voor de snelheidsverlaging. Wat ik wel duidelijk wil maken, is dat er in de overlegsituaties aandacht moet zijn voor enkele gevolgen van de herinrichting. De snelheidsverlaging en snelheidsremmende ingrepen op de Heerderweg hebben consequenties voor onder meer de aanrijtijd van een ambulance die bij De Keet staat en die naar bijvoorbeeld De Klaarbeek wil. Naar dat soort gevolgen moet goed gekeken worden en daarvoor moeten goede oplossingen worden bedacht. Net zoals de verkeersdruk op de ring in Epe waarschijnlijk verandert, wanneer je de snelheid op de Heerderweg afknijpt."

    De provincie heeft laten weten dat het nog in overleg treedt met zowel de gemeente Epe als de hulpdiensten over verlagen van de maximum snelheid. Petra Borsboom van de provincie Gelderland: "Normaal gesproken voeren we geen maximumsnelheid van 60 kilometer per uur in voor gebiedsontsluitingswegen. Maar in dit geval doen we het wel. Er zijn veel conflictpunten op de weg, zoals inritten. Daarom kiezen we voor een snelheidsverlaging, mede als gevolg van de invloed van Ons Mooi Epe."

    In de praktijk zijn met name de snelheidsbeperkende maatregelen zoals drempels vervelende blokkades voor hulpdiensten. "Met 60 kilometer per uur kun je daar goed overheen rijden, maar dat wordt anders bij hogere snelheden."

    Behalve een beleidswijziging van de gemeenteraad is tevens nog een ander zogeheten verkeersbesluit nodig om de maximum snelheid van de Heerderweg terug te brengen naar 60 kilometer.