article
1.6224397
HEERDE - Het nieuwe fietspad langs de Heerderweg (N794) tussen Heerde en Epe, wordt mogelijk met dertig centimeter verhoogd. Daarmee kunnen naar verwachting meer bomen, waarvan het behoud bij graafwerkzaamheden vooraf is bestempeld tot 'kritisch tot zeer kritisch', worden gespaard. Dat staat in de recent gepubliceerde Bomen Effect Analyse.
Verhoging van fietspad moet bomen langs Heerderweg sparen
HEERDE - Het nieuwe fietspad langs de Heerderweg (N794) tussen Heerde en Epe, wordt mogelijk met dertig centimeter verhoogd. Daarmee kunnen naar verwachting meer bomen, waarvan het behoud bij graafwerkzaamheden vooraf is bestempeld tot 'kritisch tot zeer kritisch', worden gespaard. Dat staat in de recent gepubliceerde Bomen Effect Analyse.
http://www.destentor.nl/regio/epe/verhoging-van-fietspad-moet-bomen-langs-heerderweg-sparen-1.6224397
2016-07-28T03:27:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.3818179.1446727057!image/image-3818179.JPG
Heerde,Epe,Milieu en grondstoffen,Krattenconstructie,Heerderweg,Reconstructie,Bomenkap,N794,top,hermes
Epe
Home / Regio / Epe / Verhoging van fietspad moet bomen langs Heerderweg sparen

Verhoging van fietspad moet bomen langs Heerderweg sparen

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De Heerderweg tussen Heerde en Epe. foto Cees Baars
    HEERDE - Het nieuwe fietspad langs de Heerderweg (N794) tussen Heerde en Epe, wordt mogelijk met dertig centimeter verhoogd. Daarmee kunnen naar verwachting meer bomen, waarvan het behoud bij graafwerkzaamheden vooraf is bestempeld tot 'kritisch tot zeer kritisch', worden gespaard. Dat staat in de recent gepubliceerde Bomen Effect Analyse.

    De maatregelen betekenen dat het nieuwe fietspad minimaal 27,5 centimeter hoger komt te liggen dan de huidige bodem. Dat hoogteverschil kan zelfs oplopen tot 33,5 centimeter. Daarmee ontstaat wel een nieuwe probleem: het hoogteverschil met veel in- en uitritten en naastgelegen erven. Dat is volgens het rapport een punt van aandacht, ook omdat het hoogteverschil weer zou kunnen leiden tot wateroverlast. Maar volgens bomenconsulent Annemiek van Loon, ook actief voor verening Ons Mooi Epe, helpt de constructie juist om wateroverlast te voorkomen, omdat het hemelwater direct via de constructie in de bodem kan infiltreren. Verder is ze blij dat de provincie open staat voor deze constructie, ook omdat ze de methode al eerder eens heeft voorgesteld aan de provincie.

    200 bomen
    Volgens Boomadviesbureau De Groot, die de analyse heeft uitgevoerd, ligt het tracé van de fietspaden al nagenoeg vast. Daarbij is het nog onzeker of er 200 bomen kunnen blijven staan. Daarvoor zal ook een bomenwacht worden ingezet. De oplossing, om te zorgen dat er zoveel mogelijk van die 200 kunnen blijven bestaan, ligt volgens het boomadviesbureau in het verhogen van het fietspad en het plaatsen van een zogenaamde druk spreidende constructie onder het fietspad.

    Bij zo'n constructie worden de wortels van de bomen zo min mogelijk verstoord. Er komt onder meer drukverdelend doek, die de zuurstof voor de bomen waarborgt, en een kunststof krattenconstructie te liggen op de wortels. Daar bovenop komt een laag zand en vervolgens de betonverharding. Want de provincie heeft het plan om een betonnen fietspad aan te leggen, van zo'n vijftien tot twintig centimeter dik. Voordeel van deze manier van aanleg is dat de wortelzone, ten opzichte van andere systemen, niet afsterft.

    Positief
    Petra Borsboom, woordvoerder van de provincie Gelderland, zegt dat de uitwerkingen en voorbereidingen nog zeker tot september duren. Het is volgens haar de intentie de maatregelen uit te voeren zoals ze in het rapport staan: "Dat zou moeten leiden tot sparen van de als kritisch aan te merken bomen. Het ziet er positief uit. Maar een exact aantal hebben we nog niet."