article
1.6600609
REGIO - Met z'n allen fietsen we in de ochtendspits op het laatste moment naar het station, waarna we moeten rennen om de trein te halen. Verleidelijk om dan de fiets op een strategische plek vlak bij de ingang te parkeren. Zeker als onderweg alle stoplichten ook nog tegenzitten en je op het nippertje die hardrijdende stadsbus hebt ontweken..
Fietsenoverlast bij stations: 'Alleen een stalling lost niets op'
REGIO - Met z'n allen fietsen we in de ochtendspits op het laatste moment naar het station, waarna we moeten rennen om de trein te halen. Verleidelijk om dan de fiets op een strategische plek vlak bij de ingang te parkeren. Zeker als onderweg alle stoplichten ook nog tegenzitten en je op het nippertje die hardrijdende stadsbus hebt ontweken..
http://www.destentor.nl/regio/fietsenoverlast-bij-stations-alleen-een-stalling-lost-niets-op-1.6600609
2016-11-02T07:55:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.4310478.1452023795!image/image-4310478.jpg
Flevoland,Gelderland,Overijssel,fietsenstalling,top
Regio
Home / Regio / Fietsenoverlast bij stations: 'Alleen een stalling lost niets op'

Fietsenoverlast bij stations: 'Alleen een stalling lost niets op'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    REGIO - Met z'n allen fietsen we in de ochtendspits op het laatste moment naar het station, waarna we moeten rennen om de trein te halen. Verleidelijk om dan de fiets op een strategische plek vlak bij de ingang te parkeren. Zeker als onderweg alle stoplichten ook nog tegenzitten en je op het nippertje die hardrijdende stadsbus hebt ontweken..

    In 2011 werd al een potje van 221 miljoen euro aangemaakt om stationsstallingen uit te breiden. Bedoeld tot 2020, maar het geld is al bijna op. Welkom dus, die 80 miljoen (waarvan 40 vanuit het Rijk).

    Probleemstations
    De komende maanden moet duidelijk worden of ook 'probleemstations' als Zwolle ervan profiteren. Die stad heeft al een aanvraag ingediend van 11 miljoen euro voor een fietsenkelder bij het station. Het 'oude geld' is in elk geval al goed besteed, vindt Kluit. "Nieuwe stallingen, maar ook betere verwijssystemen en innovaties, zoals pompjes die helpen bij het stallen in een bovenstalling."

    Een voorbeeld van een succesvolle stalling is die in Zutphen. Hydraulische pompjes zijn er niet, maar met digitale borden in de enorme stalling is per rij precies te zien hoeveel plek er nog is. Overzichtelijk dus, wat wil een mens nog meer?

    Niet dat alles in Zutphen over rozen gaat. Beheerder Frans Kranendijk moppert wat af op een werkdag. "Elke dag moet ik zo'n 150 fietsen zelf in de rekken zetten", wijst hij op een rij kriskras geparkeerde damesfietsen. "Die plekken zijn eigenlijk bedoeld voor fietsen met kratjes en e-bikes."

    En de mannen, die kunnen er ook wat van: "Vaak zijn ze te beroerd om hun fiets even in een bovenstalling te zetten. Er zijn nu 1.200 plekken vrij, waarvan 1.000 bovenin. Dan staan dames straks te klooien, omdat er beneden geen plek meer is vanwege alle herenfietsen."

    Kranendijk heeft gelijk, want alles is vol behalve de bovenrekken. In het verleden is door NS wel geprobeerd mannen te verplichten hun fiets bovenin te parkeren, maar het College voor de Rechten van de Mens stak daar in 2010 een stokje voor: geslachtsdiscriminatie.

    Wat de ergernissen betreft is Zutphen niet anders dan de rest van Nederland. En Kranendijk kan het weten, want hij beheert al 46 jaar stallingen op stations. Maar het bijzondere aan Zutphen is de aantrekkingskracht op fietsende reizigers. Op en rond het stationsplein is bijna geen fiets te zien. De grote kracht van de Zutphense fietsgarage: het stallen is gratis. De eerste tien dagen tenminste, daarna betaal je

    1,20 euro per dag.
    Het aantal plekken in de stalling op orde hebben is één, de weg ernaartoe is minstens zo belangrijk. Haal hindernissen uit de route, bepleit Kluit. "De helft van de reizigers komt met de fiets. Een fietser neemt weinig plek in op de weg, toch is er met de routes veel mis. Geef de fietsers nou eens wat vaker voorrang en de bus wat minder. Nu zie je een groep van dertig fietsers, die moet wachten op een bus met zes passagiers."

    Dwingen
    Het is een boodschap die door lokale afdelingen van de bond wordt gesteund. Maar met extra stallingsruimte en een betere aanrijdroute ben je er nog niet. Het is zaak de reiziger te 'dwingen' de fiets in het rek te zetten. In sommige plaatsen worden fout geparkeerde fietsen zonder blikken of blozen 'weggeknipt' en in een depot ondergebracht.

    Bij het FietsDepot in Deventer houden ze niet van 'wegknippen'. "We zijn dienstverlenend ingesteld, willen niet fietsertjes pesten", zegt coördinator Melle Talsma. Staat een fiets hinderlijk gestald, dan wordt er een label aangehangen. "Staat-ie er na vier uur nog, dan gaat hij in het depot."

    Net als bijvoorbeeld de AFAC in Zwolle registreert het FietsDepot de fiets en komt die inclusief foto op een site. Met borden rond het station worden mensen op de site gewezen, mochten ze hun fiets ineens kwijt zijn.