article
1.6621162
REGIO - En daar stonden in de regio maandag weer vele honderden automobilisten vast in de file. Een waar verkeersinfarct op onder meer de N50 - waar weer een ongeluk gebeurde - de A50 en de A1. Zes belangrijke file- veroorzakers op een rij.
Fileleed voorkomen lijkt bijna onmogelijk
REGIO - En daar stonden in de regio maandag weer vele honderden automobilisten vast in de file. Een waar verkeersinfarct op onder meer de N50 - waar weer een ongeluk gebeurde - de A50 en de A1. Zes belangrijke file- veroorzakers op een rij.
http://www.destentor.nl/regio/fileleed-voorkomen-lijkt-bijna-onmogelijk-1.6621162
2016-11-08T09:37:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6621188.1478597129!image/image-6621188.JPG
Overijssel,Gelderland,Flevoland,Drenthe,Verkeer en vervoer,ochtendspits,snelweg,wegen,File,avondspits,druk,spits,top
Regio
Home / Regio / Fileleed voorkomen lijkt bijna onmogelijk

Fileleed voorkomen lijkt bijna onmogelijk

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      File op de A50
      Fotograaf
    REGIO - En daar stonden in de regio maandag weer vele honderden automobilisten vast in de file. Een waar verkeersinfarct op onder meer de N50 - waar weer een ongeluk gebeurde - de A50 en de A1. Zes belangrijke file- veroorzakers op een rij.

    1. Weer
    Een beetje regen of sneeuw is al voldoende om allerlei snelwegen dicht te laten slibben. Volgens kenners is dat logisch. Automobilisten nemen meer afstand van hun voorganger, waardoor minder auto’s op hetzelfde stukje asfalt passen, zoals gisteren op de snelwegen A1 en A50. Daar komt volgens de ANWB Verkeersinformatie bij dat de snelheidsverschillen tussen weggebruikers groter worden. Bestuurders moeten daardoor op de rem, achterliggers remmen nog harder af en dat leidt tot files

    Alternatieve tekst voor de afbeelding. 2. Ongevallen
    Elke ochtend- en avondspits gebeurt er wel iets, met files tot gevolg. Zo was de N50 is bij Kampen maandagochtend afgesloten na een botsing tussen een kraanwagen en meerdere auto’s. Ook op de A1 stond het door ongelukken vast. En steeds vaker ontstaan er ongelukken in files, ze stelt de ANWB, waardoor de reistijd alleen maar verder oploopt. Arnoud Broekhuis: ,,Bestuurders letten gewoon niet goed op bij het filerijden. En dan raken ze hun voorganger.” Aan de andere kant van de vangrails doemen dan kijkersfiles op.

    3. Woon- en werkverkeer
    Omdat vele Nederlanders op ongeveer hetzelfde tijdstip op werk moeten verschijnen, gaat iedereen ook tegelijkertijd de weg op. Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) is het aantal forenzen al jaren redelijk stabiel. Wel neemt de verkeersomvang op het hoofdwegennet sinds 2014 weer toe, met twee procent. Dat leidde wel tot een reistijdsverlies van 22 procent, zo berekende het instituut. Kleine veranderingen in het aantal weggebruikers, grote gevolgen kunnen hebben voor de duur en het aantal files.

    4. Automatische piloot
    Volgens verkeersdeskundige Matthijs Dicke van het Deventer verkeerskundig adviesbureau Goudappel Coffeng kunnen automobilisten zich fileleed besparen door verkeersinformatie goed in de gaten te houden. ,,Vaak nog rijden automobilisten op de automatische piloot en gebruiken geen navigatie, die aangeeft waar files staan. Terwijl er genoeg voorzieningen zijn om op de hoogte te zijn van de files. ,,Er zijn goede apps, zoals waze, een verkeersen navigatie app.’’

    5. Meer auto's
    Er zijn simpelweg meer auto’s in ons land, zo blijkt uit cijfers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Tussen 2005 en 2015 is het aantal personenauto’s toegenomen met 14 procent. Omgerekend per 1.000 inwoners bedraagt de stijging 10 procent. Het autoverkeer is in tien jaar tijd toegenomen met 7 procent. Inmiddels bezit 75 procent van de huishoudens tenminste één auto, bijna een kwart heeft twee of meer auto’s in bezit.

    6. Te weinig asfalt
    Het wegennet zit razendsnel vol en er hoeft maar iets te gebeuren, of er ontstaan files. Probleem is dat zomaar bijbouwen van wegen of aanleggen van extra banen, niet per definitie tot oplossingen leidt. Extra asfalt nodigt namelijk ook uit om sneller in de auto te stappen.