article
1.6657007
HARDERWIJK - Met ruim 42.000 telefoontjes per jaar hoeven de triagisten van de huisartsenpost, bij het ziekenhuis in Harderwijk, zich bepaald niet te vervelen.
Alle hens aan dek bij huisartsenpost Harderwijk
HARDERWIJK - Met ruim 42.000 telefoontjes per jaar hoeven de triagisten van de huisartsenpost, bij het ziekenhuis in Harderwijk, zich bepaald niet te vervelen.
http://www.destentor.nl/regio/harderwijk/alle-hens-aan-dek-bij-huisartsenpost-harderwijk-1.6657007
2016-11-18T11:55:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.4254802.1412948180!image/image-4254802.jpg
Harderwijk,Gezondheid,Huisartsenpost,Medicamus,top,hermes
Harderwijk
Home / Regio / Harderwijk / Alle hens aan dek bij huisartsenpost Harderwijk

Alle hens aan dek bij huisartsenpost Harderwijk

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    HARDERWIJK - Met ruim 42.000 telefoontjes per jaar hoeven de triagisten van de huisartsenpost, bij het ziekenhuis in Harderwijk, zich bepaald niet te vervelen.

    Misschien niet zo bekend maar een triagist is de persoon die je als eerste aan de lijn krijgt als je de post belt. Zij maken op basis van allerlei criteria en vragen een eerste inschatting van de hulpvraag.

    Om goede zorg te kunnen bieden, wordt die vragenlijst aan de telefoon steeds uitgebreider, weet directeur Roland Ekkelenkamp (49) van Medicamus, de organisatie die de spoedpost verzorgt samen met de gezamenlijke huisartsen in de regio. Maar dat kost wel tijd.

    Wankel evenwicht
    Bovendien is de trend nog altijd dat steeds meer mensen 's avonds en in het weekeinde een beroep doen op de spoedpost. Met vaak ook steeds complexere vraagstukken. Bij elkaar is het een wankel evenwicht, vindt Ekkelenkamp.

    ,,Het is algemeen bekend dat de huisartsen overvraagd worden. Als ergens in de zorg iets niet goed geregeld is of er bestaat een wachtlijst, dan komt het bij de huisarts terecht. Dat zal hopelijk ook weer veranderen, maar het is een zorgwekkende ontwikkeling. En dat gaat ook 's avonds en in het weekeinde door. Vooral rondom ouderenzorg zien we dat we steeds vaker tijd kwijt zijn om crisisopvang te regelen. We hebben met veel organisaties te maken, met veel afspraken rondom vergoedingen; soms is een arts of triagist in een weekend een paar uur bezig met een cliënt.''

    De spoedpost in Harderwijk zit net iets onder de norm wat betreft het aannemen van de telefoontjes. Tachtig procent moet binnen twee minuten worden beantwoord; dat ligt op 75 procent. Ekkelenkamp zou niet weten hoe hij dat percentage moet verbeteren.

    Praten
    ,,We kunnen toch moeilijk sneller gaan praten,'' zegt Simone van der Vliet (49). Zij is een van de triagisten en legt uit hoeveel ballen zij in de lucht moet houden.

    ,,Ik heb meegemaakt dat er iemand op het viaduct stond om een eind haar leven te maken. Ook die telefoontjes krijgen we binnen. Dan moeten we uitzoeken of iemand al bekend is bij GGz Centraal en of die crisismedewerker er heen kan. GGz heeft een iemand beschikbaar voor een hele grote regio. Uiteraard houden we contact met de politie.''

    De post bestrijkt een groot deel van de West-Veluwe met daarbij Zeewolde; dik 150.000 inwoners. ,,Er is altijd wel iets,'' zegt Van der Vliet. 

    Het liefste zou Ekkelenkamp meer mensen aannemen, maar de budgetten zijn niet toereikend en triagisten zijn schaars. ,,En we zijn als organisatie al zo efficiënt mogelijk opgezet; we moeten het doen met de huidige middelen.''

    Ekkelenkamp zou mensen willen oproepen alleen de spoedpost te bellen voor zaken die niet kunnen wachten tot de volgende morgen. Toch geldt de regel: bij twijfel bellen. Van der Vliet zegt: ,,We geven ook zelfhulpadvies: je hoeft echt niet altijd langs te komen.