article
1.6285418
HARDERWIJK - De crowdfundingsactie voor een nieuwe ijsbaanrand mag deze zomer dan een kleine teleurstelling zijn geweest, de kans is groot dat er toch een tiende editie komt van Harderwijk op IJs. Zakelijke sponsoren hebben namelijk wel de portemonnee getrokken.
'Harderwijk op IJs komt er gewoon'
HARDERWIJK - De crowdfundingsactie voor een nieuwe ijsbaanrand mag deze zomer dan een kleine teleurstelling zijn geweest, de kans is groot dat er toch een tiende editie komt van Harderwijk op IJs. Zakelijke sponsoren hebben namelijk wel de portemonnee getrokken.
http://www.destentor.nl/regio/harderwijk/harderwijk-op-ijs-komt-er-gewoon-1.6285418
2016-08-23T01:00:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6285602.1471902288!image/image-6285602.jpg
Harderwijk,Cultuur, kunst en recreatie,Harderwijk op IJs,Geld,top,hermes
Harderwijk
Home / Regio / Harderwijk / 'Harderwijk op IJs komt er gewoon'

'Harderwijk op IJs komt er gewoon'

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    HARDERWIJK - De crowdfundingsactie voor een nieuwe ijsbaanrand mag deze zomer dan een kleine teleurstelling zijn geweest, de kans is groot dat er toch een tiende editie komt van Harderwijk op IJs. Zakelijke sponsoren hebben namelijk wel de portemonnee getrokken.
    Op 1 oktober neemt het bestuur van de ijsbaanstichting een definitief besluit over het evenement. „We hebben nog een gat te dichten, maar we laten ons niet kennen. Deze tiende editie komt er gewoon”, aldus bestuurslid Marcel Schipper.
     
    Negen keer eerder werd de ijsvloer al op de Markt gelegd. De rand die daarvoor wordt gebruikt was daardoor dringend aan vervanging toe. Via een publieksactie van de Rabobank werd afgelopen juni geprobeerd de benodigde 18.000 euro in te zamelen. De teller bleef steken op een magere 1.100 euro. 
     
    „Het was een pilot van de bank, waarvoor 18 projecten in het land waren geselecteerd. De voorbereidingstijd was heel kort. Wij hadden er eigenlijk andere organisaties als Tafelronde en Lions bij moeten betrekken. Dan was de opbrengst ongetwijfeld hoger geweest’’, aldus Schipper.
     
    Mooi
    De actie trok echter de aandacht van nieuwe zakelijke sponsors. Schipper: „We hebben nu al 55 van de 70 reclameborden verkocht. Dat zijn er veel meer dan anders rond deze tijd. Daarom hebben we het ook aangedurfd om die rand alvast te bestellen.”
    Voor het totale evenement is ruim 100.000 euro nodig. „We moeten dus nog sponsors vinden voor vijftien reclameborden langs de baan en ook nog voor twintig pinguïns die we met reclame over de baan laten glijden. Maar we zijn nu al verder dan voorgaande jaren en ik merk dat concept van ijsbaan, activiteit en sfeer in de binnenstad al zo bekend is dat je er met sponsors niet lang over hoeft te praten. Het is hartstikke mooi dat dit er nog is, ondanks de economische crisis.”
     
    Sfeervol
    Als het ijsbaanevenement doorgaat, wil de stichting Harderwijk op IJs er vanwege het tweede lustrum iets bijzonders van maken. „We willen dit keer sfeerverlichting meevriezen in de ijsvloer”, vertelt bestuurslid Marcel Schipper. „Dat hebben we vorig jaar geprobeerd met anderhalve meter ledverlichting en dat ging prima. Het ziet er heel sfeervol uit. Verder wordt de opening een spektakel en zullen we meer werk maken van sfeer in de tent bij de baan. Dit keer blijft de ijsbaan zes weken staan in plaats van vijf en ook de glijbaan blijft een week langer.” In de zes weken dat de baan er staat verwacht Schipper zo’n 25.000 bezoekers, voornamelijk kinderen. Die zijn vooral afkomstig uit Harderwijk, maar de laatste jaren is zo’n 30 procent afkomstig uit de wijde regio, tot aan Maastricht toe. Schipper: „Het is duidelijk een begrip geworden.”
     
    De ondernemers in Harderwijk varen er wel bij. Landelijk onderzoek heeft uitgewezen dat in binnensteden met een sfeervolle ijsbaan de omzet in winkels en horeca zo’n twintig procent hoger ligt dan elders.