article
1.6223375
HARDERWIJK - Een lightrail-verbinding tussen Harderwijk en Lelystad heeft alleen kan van slagen als deze onderdeel uitmaakt van een veel breder vervoersnetwerk. Dat betoogt Rob van der Bijl, stedenbouwkundige en lightrail expert. "Een op zichzelf staande lijn wordt namelijk nooit rendabel."
Lightrail tussen Harderwijk en Lelystad niet kansloos
HARDERWIJK - Een lightrail-verbinding tussen Harderwijk en Lelystad heeft alleen kan van slagen als deze onderdeel uitmaakt van een veel breder vervoersnetwerk. Dat betoogt Rob van der Bijl, stedenbouwkundige en lightrail expert. "Een op zichzelf staande lijn wordt namelijk nooit rendabel."
http://www.destentor.nl/regio/harderwijk/lightrail-tussen-harderwijk-en-lelystad-niet-kansloos-1.6223375
2016-07-27T09:07:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6223472.1469612303!image/image-6223472.jpg
Harderwijk,Politiek en bestuur,Verkeer en vervoer,Lightrail,RNV,Lelystad Airport,top,hermes
Harderwijk
Home / Regio / Harderwijk / Lightrail tussen Harderwijk en Lelystad niet kansloos

Lightrail tussen Harderwijk en Lelystad niet kansloos

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    HARDERWIJK - Een lightrail-verbinding tussen Harderwijk en Lelystad heeft alleen kan van slagen als deze onderdeel uitmaakt van een veel breder vervoersnetwerk. Dat betoogt Rob van der Bijl, stedenbouwkundige en lightrail expert. "Een op zichzelf staande lijn wordt namelijk nooit rendabel."

    Met het oog op de toekomstige uitbreiding van Lelystad Airport, willen de gemeenten op de Noordwest-Veluwe de verbinding tussen de polder en het oude land verbeteren. De Regio Noord-Veluwe (RNV) pleit er daarom voor om een trein te laten rijden tussen Harderwijk en Lelystad, die ook stopt bij het vliegveld.

    Sympathiek
    Van der Bijl vindt het een sympathiek plan. "Vooral omdat het huidige kabinet zich blind staart op autowegen, en nauwelijks aandacht heeft voor het openbaar vervoer. Dat terwijl er steeds meer mensen met de trein, tram, lightrail, metro en de bus reizen. Het is daarom goed dat deze gemeenten hier aandacht voor vragen." Toch moet de RNV zich vooral niet rijk rekenen. Het wordt volgens Van der Bijl namelijk erg lastig om de handen op elkaar te krijgen voor een lightrail-verbinding tussen de Veluwe en de polder. "Die lijn is de komende jaren ook nog helemaal niet nodig. Het aantal vluchten van en naar Lelystad Airport wordt vanaf 2018 geleidelijk uitgebreid. In de beginperiode volstaat een busverbinding tussen Harderwijk en de luchthaven."

    Parkeren
    Maar ook als het drukker wordt, blijft het volgens Van der Bijl een lastig verhaal. "Kijk maar eens naar de andere luchthavens in ons land. Buiten Schiphol, is er geen eentje aangesloten op het treinnetwerk." Dat komt volgens de Amsterdamse stedenbouwkundige doordat veel reizigers de voorkeur aan de auto geven boven de trein. "Bovendien hebben luchthavens profijt van langparkeerders. Hun exploitatie is zelfs voor een belangrijk deel afhankelijk van parkeerinkomsten."

    Bereikbaarheid
    Is het plan van de RNV dan al bij voorbaat kansloos? Nee, dat niet, denkt Van der Bijl. "Je wil straks dat Lelystad Airport vanuit alle hoeken van ons land goed is te bereiken. Dus misschien is het wel een optie om een nieuwe lijn aan te leggen tussen Almere en Lelystad Airport. Als de lightrail-verbinding tussen Harderwijk en Lelystad kan worden aangesloten op dat netwerk, zou dat de haalbaarheid enorm vergroten." Van der Bijl raadt de provincies Gelderland, Flevoland en zeker ook Overijssel om de koppen eens bij elkaar te steken en samen de mogelijkheden te onderzoeken.

    Goedkoper
    Een traditionele 'heavy' spoorverbinding tussen Harderwijk en Lelystad wordt trouwens niet goedkoop. "Het prijskaartje is waarschijnlijk te vergelijken met dat van de Hanzelijn tussen Lelystad en Kampen." Die verbinding kostte iets meer dan 1 miljard euro. Uitgevoerd als lightrail moet dat echter veel minder duur kunnen.