article
1.6409205
HARDERWIJK - Dat de meeste aandacht vrijdagochtend uitging naar het gelikte nieuwe Harderwijkse stationsgebouw en de tunnel onder het spoor, valt goed te begrijpen. Toch speelde de échte historische gebeurtenis zich eigenlijk een paar honderd meter verderop af: de spoorwegovergang Oranjelaan - Stationslaan werd voorgoed afgesloten.
Wachten voor spoorbomen hoeft niet meer bij station Harderwijk
HARDERWIJK - Dat de meeste aandacht vrijdagochtend uitging naar het gelikte nieuwe Harderwijkse stationsgebouw en de tunnel onder het spoor, valt goed te begrijpen. Toch speelde de échte historische gebeurtenis zich eigenlijk een paar honderd meter verderop af: de spoorwegovergang Oranjelaan - Stationslaan werd voorgoed afgesloten.
http://www.destentor.nl/regio/harderwijk/wachten-voor-spoorbomen-hoeft-niet-meer-bij-station-harderwijk-1.6409205
2016-09-17T14:33:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6409206.1474205078!image/image-6409206.JPG
Harderwijk,Politiek en bestuur,Verkeer en vervoer,top,hermes
Harderwijk
Home / Regio / Harderwijk / Wachten voor spoorbomen hoeft niet meer bij station Harderwijk

Wachten voor spoorbomen hoeft niet meer bij station Harderwijk

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De onderdoorgang werd vrijdag om 12 uur geopend.
      Fotograaf
    HARDERWIJK - Dat de meeste aandacht vrijdagochtend uitging naar het gelikte nieuwe Harderwijkse stationsgebouw en de tunnel onder het spoor, valt goed te begrijpen. Toch speelde de échte historische gebeurtenis zich eigenlijk een paar honderd meter verderop af: de spoorwegovergang Oranjelaan - Stationslaan werd voorgoed afgesloten.

    Het werd de laatste jaren steeds erger. Automobilisten die pech hadden stonden hier in de ochtendspits soms wel een kwartier te wachten bij de spoorbomen. Maar die tijd is voorbij. Voortaan kunnen automobilisten en fietsers gebruik maken van de onderdoorgang onder het spoor. En daarin schuilt de grote winst van de herinrichting van het Harderwijkse stationsgebied, een project dat bijna 30 miljoen euro heeft gekost.

    Bobo's
    Onder toeziend oog van hoogwaardigheidsbekleders van de provincie Gelderland, NS, ProRail en gemeente Harderwijk, werd de opening gevierd van het nieuwe stationsgebouw en de tunnel onder het spoor. Complimenten en schouderklopjes vlogen over en weer en alle sprekers namen de moeite om elkaar uitgebreid te feliciteren.

    Daamen
    Opvallend genoeg werd de naam van oud-wethouder Rob Daamen niet één keer genoemd. En dat terwijl de VVD'er, die zijn zetel twee jaar geleden af heeft moeten staan aan partijgenoot Christianne van der Wal, toch mag worden beschouwd als de drijvende kracht achter het project. Door het brede netwerk van de oud-bestuurder en zijn talent om subsidiepotjes te vinden die voor anderen gesloten blijven, lukte het Daamen om de Harderwijkse bijdrage aan het plan beperkt te houden tot slechts 4,5 miljoen. Het is intussen alweer bijna drie jaar geleden dat oud-wethouder Daamen het plan presenteerde. En nu zijn de onderdoorgang en het nieuwe stationsgebouw dus eindelijk gereed. Overigens is daarmee het werk nog niet helemaal afgerond.

    Sloop
    Komende maandag wordt namelijk gestart met de sloop van het oude stationsgebouw. Op die plek moet namelijk het nieuwe busstation verrijzen. Tot slot moet begin volgend jaar de bestaande spoorwegovergang naast het treinstation nog worden verwijderd. Als dat is gebeurd, zit het er dan toch echt op.

    Intercity
    En nu is het wachten op die felbegeerde intercitystatus. Wethouder Pieter Teeninga - die het project twee jaar geleden over heeft genomen van Daamen - liet het onlangs nog maar weer eens optekenen in deze krant: met het vernieuwde station is Harderwijk er klaar voor om intercity's te ontvangen. De pijnlijke waarheid is echter dat de Veluwse Hanzestad geen stap dichterbij de intercitystatus is gekomen. Het is namelijk de NS die dat bepaalt. Het vervoersbedrijf voelt er vooralsnog weinig voor om zijn sneltreinen te laten stoppen in de havenstad.

    Voorlopig geen intercitystop dus. Maar wel een compleet vernieuwd stationsgebied.