article
1.6489071
HEERDE - Het beweegbaar maken van de bruggen over het Apeldoorns Kanaal blijft nog op de agenda staan. Maar de opgave aan verantwoordelijk wethouder Wolbert Meijer van de gemeente Heerde is fors. Hij moet zorgen dat het een co-productie wordt met partners als de gemeente Hattem en het Waterschap Vallei en Veluwe en er mag geen sprake zijn van financiële risico's.
Plan beweegbare bruggen Apeldoorns Kanaal nog niet van tafel
HEERDE - Het beweegbaar maken van de bruggen over het Apeldoorns Kanaal blijft nog op de agenda staan. Maar de opgave aan verantwoordelijk wethouder Wolbert Meijer van de gemeente Heerde is fors. Hij moet zorgen dat het een co-productie wordt met partners als de gemeente Hattem en het Waterschap Vallei en Veluwe en er mag geen sprake zijn van financiële risico's.
http://www.destentor.nl/regio/heerde/plan-beweegbare-bruggen-apeldoorns-kanaal-nog-niet-van-tafel-1.6489071
2016-10-04T09:12:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.4452284.1424702912!image/image-4452284.jpg
Heerde,Apeldoorn,Hattem,Verkeer en vervoer,Cultuur, kunst en recreatie,Bouw en wonen,bevaarbaar,Apeldoorns Kanaal,beweegbare bruggen,top,hermes
Heerde
Home / Regio / Heerde / Plan beweegbare bruggen Apeldoorns Kanaal nog niet van tafel

Plan beweegbare bruggen Apeldoorns Kanaal nog niet van tafel

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Lucht, land, water en de onderwaterwereld van het Apeldoorns Kanaal bij Loenen
      Fotograaf
    HEERDE - Het beweegbaar maken van de bruggen over het Apeldoorns Kanaal blijft nog op de agenda staan. Maar de opgave aan verantwoordelijk wethouder Wolbert Meijer van de gemeente Heerde is fors. Hij moet zorgen dat het een co-productie wordt met partners als de gemeente Hattem en het Waterschap Vallei en Veluwe en er mag geen sprake zijn van financiële risico's.

    Die opdracht gaat verder dan het voorstel van het college dat deze week behandeld werd. Omdat het beweegbaar maken van de Kloosterbrug en Manenbergerbrug te duur zou worden in beheer en onderhoud, lag er een voorstel om beide bruggen een vrije doorvaarthoogte te geven van 1,30 meter. Dat is voldoende voor kleine sloepen en kano's. In dat geval blijft er geld over van de 3,1 miljoen die de provincie beschikbaar stelt en daar mee wil het college ook de volgende brug richting Heerde, de Flessenbergerbrug, aanpakken voor zo'n vrije doorvaart.

    Vrije doorvaart
    Maar dat is zeer tegen de zin van de stichting Recreatie Wapenveld, de Dorpsraad en de Ondernemersvereniging. Zij houden vast aan de vrije doorvaart van de bruggen voor de recreatietoervaart (BM-klasse) en binnenvaartschepen, zoals vastgelegd in een 2011 ondertekende Samenwerkingsovereenkomst met de kanaalpartijen.

    Lobby in Brussel
    Het werd een heet politiek avondje met veel volk op de tribune en elders in het gemeentehuis, omdat er in raadzaal geen plek was voor iedereen. Opmerkelijk was de inspreker: Menno van Erkelen, raadslid voor Lokaal Apeldoorn. Hij meldde dat wethouder Johan Kruithof van de Apeldoornse gemeenteraad jaarlijks 75.000 euro mag besteden om in Brussel te lobbyen voor Europees geld, onder andere voor de bootconveyor in Epe. "Onze droom is dat toervaarders en historische binnenschepen Apeldoorn kunnen bereiken. Zet daar geen kruis door, want dat heeft ook voor Apeldoorn verstrekkende gevolgen", zei hij. Het leverde hem een klaterend applaus op.

    Spannend werd het toen wethouder Meijer inhoudelijke vragen ging stellen over de motie. De raadsleden maakten duidelijk dat verder onderzoek voor hen niet nodig is, maar dat ze een uitvoeringsplan verwachten. De motie werd unaniem aangenomen en overgenomen door het college. "We gaan het uitvoeren", aldus wethouder Meijer.