article
1.6092464
KAMPEN - De Nieuwe Hanze, een verbond van reeds 200 steden in onder andere Nederland, Duitsland, Frankrijk, België, Scandinavië, de Baltische staten en Rusland beleeft al sinds de oprichting in 1980 een opmars. De belangstelling vanuit het bedrijfsleven groeide eerst vooral in de vrijetijdsindustrie en vanwege city marketing. Maar nu haken ook andere bedrijven aan, zeker met het oog op de Internationale Hanzedagen die in 2017 in Kampen worden gehouden.
De Hanze als nieuwe netwerkplaats
KAMPEN - De Nieuwe Hanze, een verbond van reeds 200 steden in onder andere Nederland, Duitsland, Frankrijk, België, Scandinavië, de Baltische staten en Rusland beleeft al sinds de oprichting in 1980 een opmars. De belangstelling vanuit het bedrijfsleven groeide eerst vooral in de vrijetijdsindustrie en vanwege city marketing. Maar nu haken ook andere bedrijven aan, zeker met het oog op de Internationale Hanzedagen die in 2017 in Kampen worden gehouden.
http://www.destentor.nl/regio/kampen/de-hanze-als-nieuwe-netwerkplaats-1.6092464
2016-06-09T08:10:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6092492.1465459685!image/image-6092492.JPG
Kampen,netwerken,Internationale Hanze-dagen,top
Kampen
Home / Regio / Kampen / De Hanze als nieuwe netwerkplaats

De Hanze als nieuwe netwerkplaats

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    KAMPEN - De Nieuwe Hanze, een verbond van reeds 200 steden in onder andere Nederland, Duitsland, Frankrijk, België, Scandinavië, de Baltische staten en Rusland beleeft al sinds de oprichting in 1980 een opmars. De belangstelling vanuit het bedrijfsleven groeide eerst vooral in de vrijetijdsindustrie en vanwege city marketing. Maar nu haken ook andere bedrijven aan, zeker met het oog op de Internationale Hanzedagen die in 2017 in Kampen worden gehouden.

    "Het is belangrijk dat we onszelf er goed in de kijker gaan spelen richting Kampen in 2017. Dat gaat mogelijk een enorme spin-off geven. Er wordt gesproken over misschien wel 300.000 bezoekers die naar Kampen komen. En wie weet, is dit voor bedrijven ook wel een heel goede manier om het handeldrijven met Rusland te bevorderen", zegt Mark Schuitemaker, manager Zutphen Promotie.

    De lijst met deelnemers is inmiddels indrukwekkend. Het gaat om bedrijven uit de bouw-, -installatie, -industrie en transportsector zoals Koninklijke Rotra, Ubbink, Unica, Hemmink, Port of Zwolle, Akzo en Heel Metaal. En nog een grote variatie aan andere type bedrijven en organisaties. Zo gaan er vertegenwoordigers mee van McDonald's, Rabobank IJsseldelta, Hogeschool Windesheim, IQ Media, Baker Tilly Berk en Novon.

    Achterban
    Veel van de deelnemers vertegenwoordigen een flinke achterban en zijn ook weer actief in diverse netwerkorganisaties zoals lokale en regionale afdelingen van VNO NCW, MKB Nederland en Kennispoort Regio Zwolle.

    Een van hen is Jeroen Kroese, directeur van Sallcon in Deventer, tevens voorzitter van de Deventer Kring van Werkgevers. "Voor Duitsers is het merk Hanze heel waardevol. Door samen naar Bergen te gaan, kunnen we de mogelijkheden onderzoeken om de internationale kansen te vergroten. Tegelijk is het ook een kans om elkaar beter te leren kennen", zegt Kroese. Bedrijven uit Deventer grijpen de reis namelijk ook aan om in Bergen, wellicht geïnspireerd door de onderlinge samenwerking in het Hanzeverbond, te overleggen over de gebiedsontwikkeling Poort van Deventer.

    Interesse Nieuwe Hanze groeit
    "Er is traditioneel een focus op het westen in het Nederlandse bedrijfsleven, terwijl er ook zo veel kansen liggen in het oosten, in Duitsland bijvoorbeeld", stelt Harry Webers, drijvende kracht achter de Nieuwe Hanze. Hij ziet de interesse in de Nieuwe Hanze nog altijd groeien. "Meer steden sluiten zich aan, zoals ook Harderwijk en Elburg." Volgens Webers betekent de Nieuwe Hanze niet alleen internationaal, maar ook in eigen land een kans voor hernieuwde samenwerking. "Als er in Deventer ooit een containerterminal komt, dan is dat zomaar ook een markt voor bedrijven in Doesburg en Zwolle. Je komt dan met de Hanze uit eenzelfde historie waar vertrouwen en kwaliteit belangrijke pijlers zijn."

    Volgens Wibo van Wier, programmamanager Trade Office Zwolle Area, is dat essentieel. "Handel drijven is verliefd worden, verkering krijgen en dan pas trouwen. Het kost tijd. Ik heb de opdracht van de gemeente Kampen en provincie Overijssel om een programma te ontwikkelen voor 2017. De bedrijven die nu meegaan staan bovenaan mijn lijstje om mee aan tafel te zitten. Hoe maken we anderen verliefd op onze regio en onze bedrijven?"

    Handel drijven is verliefd worden, verkering krijgen en dan pas trouwen. Het kost tijd