Home / Regio / Kampen / Kampen / Van ruim 12 meter onder naar acht meter boven het maaiveld

Van ruim 12 meter onder naar acht meter boven het maaiveld

KAMPEN - Het nieuwe spoor tussen Lelystad en Zwolle manifesteert zich al uitbundig op Kamper grondgebied.
Tussen het Drontermeer en de Slaper tekent zich inmiddels al de spoordijk af die over vijf jaar de trein vanaf de bodem van het Drontermeer naar ongeveer acht meter boven het maaiveld - het nieuwe stationKampen-Zuid - moet voeren. Een hoogteverschil van ruim twintig meter!



Ook inLelystad en Zwolle wordt er inmiddels al aan de nieuwe spoorverbinding gewerkt en binnen enkele maanden gaat men ook op Dronter en Hattemer grondgebied aan de slag. In Zwolle is aannemer Dura Vermeer begonnen met de aanleg van een bouwweg langs hogeschool Windesheim - noodzakelijk om straks de bouwplaats van de nieuwe spoorbrug over de IJssel voor het zware bouwverkeer toegankelijk te maken.



Wat staat er in Kampen de komende jaren allemaal te gebeuren om over vijf jaar de eerste trein over de nieuwe Hanzelijn te laten rijden? Kijkt u even mee in het draaiboek:

Najaar 2007:

Zand, zand, zand. Tussen nu en het eind van aanstaande winter is het vooral een kwestie van zand aanvoeren. voor het hele tracé is maar liefst 3,5 miljoen kuub nodig. Voor uw beeld:dat zijn 70 voetbalvelden vol met een zandlaag van tien meter hoog. Ga d'r maar aan staan.



2008:

Volgend jaar barsten de bouwwerkzaamheden aan het Kamper stuk Hanzelijn pas echt goed los. Ter hoogte van de huidige op- en afrit Kampen-Zuid komt een viaduct van de Hanzelijn over de N50. De Slaper wordt de nieuwe afslag Kampen-Zuid en hier zullen zowel de N50 als het nieuwe spoor over de Slaper heen gaan.

De aanleg van beide viaducten - inclusief de verlegging van de N50 over een lengte van ongeveer 2,5 kilometer - staat voor volgend jaar op het programma.

Ook volgend jaar beginnen de aanpassingen van het viaduct Jules van Hasseltweg - zodat, naast de N50, de trein er ook onder door kan. En alsof dat nog niet genoeg is wil men volgend jaar ook al aan de slag met een fietstunnel van de Niersallee onder de Slaper door. Want De Slaper wordt de nieuwe Kamper entree vanaf de N50 en de Niersallee de lokale ontsluitingsweg voor De Maten en Onderdijks.



2009:

Voor het jaar daarna staat de start gepland van de aanpassingen aan twee andere viaducten. Die over de Kamperstraatweg - waar de Hanzelijn naast de N50 ook overheen komt te lopen - en die van de burgemeester Hardenbergweg. Die wordt verbreed, zodat niet alleen de N50, maar ook het Hanzespoor er onderdoor kan.



Ook voor 2009 staat de bouw van een fietstunnel in de Bovenbroeksweg op het programma. Nu gaat die nog óver de N50 heen, na de ophoging van het wegbed voor de nieuwe kruising met de Slaper gaat het fietspad er onderdoor.



2010 en verder:

In 2010 is - zo is althans de planning - het werk aan alle bouwwerken en andere constructies voor de Hanzelijn goed op dreef, zodat de eerste trein daadwerkelijk in 2012 kan gaan rijden. Tot die tijd moeten we het nog doen met een virtueel ritje op internet.





- Zie verder: http://www.hanzelijn.nl