article
1.6685203
KAMPEN - 'Onveilig'. Twee keer. 'Slecht'. Vier keer. 'Gevaarlijk'. Vijf keer. Het zijn de eerste elf antwoorden op de vraag: Wat zijn uw ervaringen op en met de N50 bij Kampen? Het bleek de aanzet te zijn van 222 reacties van weggebruikers die binnenkwamen bij Meldpunt N50. Dat een meerderheid in de Tweede Kamer de weg wil aanpakken, is volgens weggebruikers geen moment te vroeg.
Meldpunt N50: Bijna niemand voelt zich écht veilig
KAMPEN - 'Onveilig'. Twee keer. 'Slecht'. Vier keer. 'Gevaarlijk'. Vijf keer. Het zijn de eerste elf antwoorden op de vraag: Wat zijn uw ervaringen op en met de N50 bij Kampen? Het bleek de aanzet te zijn van 222 reacties van weggebruikers die binnenkwamen bij Meldpunt N50. Dat een meerderheid in de Tweede Kamer de weg wil aanpakken, is volgens weggebruikers geen moment te vroeg.
http://www.destentor.nl/regio/kampen/meldpunt-n50-bijna-niemand-voelt-zich-%C3%A9cht-veilig-1.6685203
2016-11-28T05:00:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6652111.1479368820!image/image-6652111.JPG
Kampen,Verkeer en vervoer,Meldpunt N50,N50,top
Kampen
Home / Regio / Kampen / Meldpunt N50: Bijna niemand voelt zich écht veilig

Meldpunt N50: Bijna niemand voelt zich écht veilig

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Locatie
      News United / Stefan Verkerk
    KAMPEN - 'Onveilig'. Twee keer. 'Slecht'. Vier keer. 'Gevaarlijk'. Vijf keer. Het zijn de eerste elf antwoorden op de vraag: Wat zijn uw ervaringen op en met de N50 bij Kampen? Het bleek de aanzet te zijn van 222 reacties van weggebruikers die binnenkwamen bij Meldpunt N50. Dat een meerderheid in de Tweede Kamer de weg wil aanpakken, is volgens weggebruikers geen moment te vroeg.

    Wat blijkt: bijna niemand voelt zich écht veilig op de N50. "Verreweg de gevaarlijkse weg in de regio", schrijft een automobilst. Een ander stelt: "Iedere dag weer een grote irritatie." Dat blijkt bij meer weggebruikers zo te zijn. De belangrijkste oorzaak is de weginrichting, die over een afstand van zo'n vijftien kilometer vaak wisseld. "Een brevet van onvermogen voor verkeerskundigen", is een harde conclusie. Maar ook: "De betonnen tussenmuur heeft al veel ongevallen voorkomen."

    Bumperkleven
    Een tweede grote bron van irritatie zijn andere weggebruikers. Bellen, appen en mail lezen blijken voor hachelijke situaties te zorgen. Net als bumperkleven, te hard rijden en de doorgetrokken streep negeren. "Prima weg, maar slechte chauffeurs", aldus een automobiliste.

    Opstoppingen
    Combineer dat met de toenemende drukte van het verkeer, de daar uit voorvloeiende opstoppingen en het is logisch dat er meer ongelukken gebeuren op de N50, blijkt uit de reacties op Meldpunt N50. "Afgelopen week zag ik in mijn spiegel een auto met grote vaart aankomen. Ik mijn alarmlichten aan en bestuurder moest vol in de ankers", is een voorbeeld. Een ander verklaart: "Je moet erg goed opletten en de aandacht niet laten verslappen."

    Ruimte
    Ook invoegend verkeer zorgt voor frustraties achter het stuur. Bij Kampen-Centrum is de invoegstrook te kort. Op snelheid komen is er niet bij, waardoor auto's met zo'n 75 kilometer per uur de N50 op komen, andere weggebruikers in de remmen moeten en er files ontstaan. Een nuance: "Er wordt ook geen ruimte gegund!"
    Bij Kampen-Zuid hetzelfde verhaal, maar daar ligt het aan de gebruikers zelf. "Niemand gebruikt de volledige invoegstrook", is een constatering. Ook daar vertraging door auto's die op te lage snelheid invoegen.

    Het gevolg: "Elke dag in de file", verzuchtten tientallen reageerders. Vooral in de ochtend- en avondspits. "Het is een ramp om in de spits de N50 te berijden." Buiten die tijden spreken van 'veilig weg' en 'goed overzicht' met zelfs een 'mooi uitzicht'.

    Veiligheid
    Dat de Tweede Kamer extra rijstroken wil, is volgens weggebruikers logisch. Dat verbetert de doorstroming en dus ook de verkeersveiligheid. Het advies aan de minister: doe direct het hele stuk tussen Kampen en Hattemerbroek. En zorg voor voldoende uitwijkmogelijkheden: t. "Nu kan je voor je gevoel geen kant op bij een calamiteit."

    Voordat de nieuwe weginrichting er is? Plaats matrixborden om voor files te waarschuwen, is een advies dat regelmatig op Meldpunt N50 is gegeven. "Voor onbekende automobilisten."