article
1.6632825
ZWOLLE - Provinciale wegen zijn het zorgenkindje van het wegennet. Een kwart van alle dodelijke ongevallen vindt hier plaats. De oplossing? Een soort vangrail. „Maar die is peperduur”, zegt Markus van Tol van de ANWB.
Provinciale wegen blijven zeer gevaarlijk
ZWOLLE - Provinciale wegen zijn het zorgenkindje van het wegennet. Een kwart van alle dodelijke ongevallen vindt hier plaats. De oplossing? Een soort vangrail. „Maar die is peperduur”, zegt Markus van Tol van de ANWB.
http://www.destentor.nl/regio/nunspeet/nunspeet/provinciale-wegen-blijven-zeer-gevaarlijk-1.6632825
2016-11-11T04:59:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6627409.1478846018!image/image-6627409.JPG
Nunspeet,Harderwijk,Verkeer en vervoer,Recht, misdaad en 112,Bouw en wonen,Gezondheid,top
Nunspeet
Home / Regio / Nunspeet / Nunspeet / Provinciale wegen blijven zeer gevaarlijk

Provinciale wegen blijven zeer gevaarlijk

Foto's
2
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      De ravage na de aanrijding op de Eperweg in Nunspeet. Foto: News United Stefan Verkerk
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Bij een ongeluk op de N332 bij Heeten viel afgelopen week 1 dode.
      Fotograaf
    ZWOLLE - Provinciale wegen zijn het zorgenkindje van het wegennet. Een kwart van alle dodelijke ongevallen vindt hier plaats. De oplossing? Een soort vangrail. „Maar die is peperduur”, zegt Markus van Tol van de ANWB.

    Het fatale ongeluk op de Eperweg bij Nunspeet waarbij deze week twee mensen om het leven kwamen, had mogelijk voorkomen kunnen worden door een soort vangrail tussen de rijbanen. De ANWB, Veilig Verkeer Nederland en de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid pleiten al jaren voor dergelijke maatregelen op de soms smalle wegen met weinig uitwijkmogelijkheden.

    Twee sterren
    Een kwart van alle dodelijke ongevallen vindt plaats op provinciale wegen, terwijl ze slechts 6 % van het Nederlandse wegennet beslaan. De ANWB heeft de veiligheid van alle provinciale wegen in ons land in kaart gebracht. De Eperweg kreeg daarin twee sterren (van de vijf). De aanbevelingen zijn nog niet door veel provincies overgenomen.

    Toepasbaarheid
    Grootste risicofactor is volgens Markus van Tol dat auto’s door wat voor oorzaak dan ook op de verkeerde weghelft belanden, zoals ook deze week het geval was. ,,We hebben alle provincies laten weten wat je per weg kunt verbeteren,’’ aldus Van Tol. ,,Maar dat kan niet op stel en sprong.’’ Rijbaanscheidingen zijn niet alleen duur, maar ook niet altijd toepasbaar. Autoverkeer moet wel af kunnen slaan. En er zijn veel wegen door landelijk gebied waar landbouwverkeer rijdt. Inhalen moet daar wel mogelijk zijn.