article
1.6572440
PUTTEN - Hoe zorg je ervoor dat een toerist langer in je dorp blijft? Wellicht door kortingsbonnen aan te bieden. Dus dat gaan ze in Putten proberen.
Toeristen wordt met kortingsbonnen verleid in Putten
PUTTEN - Hoe zorg je ervoor dat een toerist langer in je dorp blijft? Wellicht door kortingsbonnen aan te bieden. Dus dat gaan ze in Putten proberen.
http://www.destentor.nl/regio/putten/toeristen-wordt-met-kortingsbonnen-verleid-in-putten-1.6572440
2016-10-25T14:19:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6178825.1468418443!image/image-6178825.jpg
Putten,Cultuur, kunst en recreatie,kortingsbonnen,toerisme,top,hermes
Putten
Home / Regio / Putten / Toeristen wordt met kortingsbonnen verleid in Putten

Toeristen wordt met kortingsbonnen verleid in Putten

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    PUTTEN - Hoe zorg je ervoor dat een toerist langer in je dorp blijft? Wellicht door kortingsbonnen aan te bieden. Dus dat gaan ze in Putten proberen.

    Kortingsbonnen moeten de toerist verleiden om langer in Putten te blijven of nog een keer terug te keren. VVV+ Putten werkt samen met de gemeente aan een plan om dit volgend toeristenseizoen, vanaf Pasen, in te voeren.

    Oud idee hervat
    Jaren geleden kende het toeristendorp in samenwerking met het Veluws Bureau voor Toerisme al de VeluweCard. Na een jaar of twee stierf die een stille dood. "Die kaart kon je voor vijf euro kopen en dan kreeg je er een gratis buskaartje bij. Er waren mensen die eens per jaar met de bus naar Arnhem gaan bijvoorbeeld en dan alleen daarvoor de kaart kochten. Of mensen die elke week in het Bosbad gingen zwemmen en met de kaart elke keer een euro korting kregen. Daarmee gingen we aan de doelgroep voorbij", vertelt Suzanne van den Bor van VVV+ Putten. Met name het gratis openbaar vervoer maakt een toeristenkaart volgens haar aantrekkelijk. "Dat is leuk in een grote stad, maar in een dorp als Putten niet echt van toepassing. Wij hebben geen groot metronetwerk en je bent al snel gebonden aan de grenzen."

    De kortingsbonnen die zij voor ogen heeft, sluiten volgens Van den Bor beter aan bij het doel: de toerist behouden of laten terugkeren. "Als ze voor een bepaalde activiteit komen en die kortingsbonnen krijgen, kan dat een reden zijn om langer te blijven of nog een keer terug te komen."

    Realisatie
    Het plan moet nog worden uitgewerkt. Ook de invulling van de bonnen hoort daarbij. Dat is voor een groot deel afhankelijk van wat de ondernemers in het dorp willen. "Maar er moet wel variatie in zitten. Dus niet tien bonnen met korting op een krentenbol."Van den Bor stuurt er op aan dat de bonnen in de jaarlijkse toeristische gids Buitengewoon Putten worden geplaatst. De gids wordt huis-aan-huis verspreid en bedient zo ook de Puttenaar. "Dat is ook een voorwaarde van de gemeente: eigen (nieuwe) inwoners prikkelen om kennis te maken met alles dat Putten te bieden heeft."

    Regio als voorbeeld
    In Ermelo is het kortingsbonnenboekje volgens Van den Bor een begrip. "Die doen ze ook in een goodiebag die onder meer op campings wordt verspreid. Mensen komen dan bij onze VVV+ en vragen waar ons kortingsbonneboekje is. Die hebben we dus nog niet. Maar het geeft aan dat er dus wel belangstelling voor is."In aanvulling op de bonnen, wordt ook gekeken of het met ondernemers mogelijk is om arrangementen aan te bieden.