article
1.6169066
RAALTE - Inwoners van Raalte geven hun gemeente het rapportcijfer 6,6. Daarmee zit Raalte precies op het landelijk gemiddelde voor gemeenten van vergelijkbare omvang. Maar de lat kan hoger, zo vinden burgemeester Martijn Dadema en zijn wethouders.
Raaltenaar is tevreden over zijn gemeente
RAALTE - Inwoners van Raalte geven hun gemeente het rapportcijfer 6,6. Daarmee zit Raalte precies op het landelijk gemiddelde voor gemeenten van vergelijkbare omvang. Maar de lat kan hoger, zo vinden burgemeester Martijn Dadema en zijn wethouders.
http://www.destentor.nl/regio/raalte/raaltenaar-is-tevreden-over-zijn-gemeente-1.6169066
2016-07-05T14:47:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.4388397.1401813477!image/image-4388397.jpg
Raalte,Lokaal Thema ST,verbetering,tevredenheid,gemeente,top,hermes
Raalte
Home / Regio / Raalte / Raaltenaar is tevreden over zijn gemeente

Raaltenaar is tevreden over zijn gemeente

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Fotograaf
    RAALTE - Inwoners van Raalte geven hun gemeente het rapportcijfer 6,6. Daarmee zit Raalte precies op het landelijk gemiddelde voor gemeenten van vergelijkbare omvang. Maar de lat kan hoger, zo vinden burgemeester Martijn Dadema en zijn wethouders.

    Met name als het gaat om dienstverlening aan burgers is er nog wel terrein te winnen zo blijkt uit het tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek onder Nederlandse gemeenten 'Waar Staat Je Gemeente'. In Raalte hebben 1800 inwoners een vragenlijst ingevuld over 41 verschillende onderwerpen zoals leefbaarheid, zorg en welzijn, gemeentelijke dienstverlening en de relatie tussen gemeente en burgers.

    Voor de dienstverlening scoort Raalte een 6,7, iets lager dan de 6,8 in vergelijkbare gemeenten.

    En dus is er werk aan de winkel, vindt ook burgemeester Dadema. "We zijn best blij met het gemiddelde cijfer, maar er zijn inderdaad aspecten die beter kunnen. We willen op het gebied van dienstverlening kijken of we meer service aan huis kunnen bieden. Ook kijken we of het mogelijk is om meer per post te doen, zoals bijvoorbeeld het toesturen van een nieuw paspoort. Er wordt al mee geëxperimenteerd met het opsturen van documenten, maar die proef ligt tijdelijk stil. Als het in 2017 weer wordt opgestart kunnen we er wellicht bij aansluiten."

    Wat de burgemeester betreft komen er nog meer initiatieven om maatwerk te leveren richting klanten van de gemeente. "Er zijn al gemeenten die helemaal niet meer met een balie werken", zei hij gisteren als schot voor de boeg. "Van alles maar digitaliseren, willen we nu veel meer kijken naar wat bij de individuele inwoner past. Het kan betekenen dat we veel decentraler gaan werken of zelfs bij mensen thuis komen."

    Uit het tevredenheidsonderzoek blijkt verder dat Raaltenaren positief zijn over de manier waarop de gemeente zorgt dat de regels worden nageleefd. Ook hebben inwoners het gevoel dat ze goed bij plannen, activiteiten en voorzieningen worden betrokken en dat er ruimte wordt gegeven om eigen ideeën uit te voeren.