article
1.6149947
NIJVERDAL - Machinist van trein die op 5 mei strandde in tunnel bij Nijverdal verkeerde onder invloed. NS hield dat stil tot onvrede van medewerkers.
NS verzweeg drugsgebruik machinist als oorzaak stilstaande trein in tunnel Nijverdal
NIJVERDAL - Machinist van trein die op 5 mei strandde in tunnel bij Nijverdal verkeerde onder invloed. NS hield dat stil tot onvrede van medewerkers.
http://www.destentor.nl/regio/salland/ns-verzweeg-drugsgebruik-machinist-als-oorzaak-stilstaande-trein-in-tunnel-nijverdal-1.6149947
2016-06-29T08:00:28+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.4252980.1462472654!image/image-4252980.jpg
Raalte,Zwolle,Rijssen-Holten,Verkeer en vervoer,ns,drugsgebruik,top
Salland
Home / Regio / Salland / NS verzweeg drugsgebruik machinist als oorzaak stilstaande trein in tunnel Nijverdal

NS verzweeg drugsgebruik machinist als oorzaak stilstaande trein in tunnel Nijverdal

Foto's
1
Reacties
Reageer
    NIJVERDAL - Machinist van trein die op 5 mei strandde in tunnel bij Nijverdal verkeerde onder invloed. NS hield dat stil tot onvrede van medewerkers.
    Hij heeft ons zerotolerancebeleid overtreden. Dat beleid geldt voor alcohol én drugs

    De Nederlandse Spoorwegen komen terug van de mededeling dat het incident op het spoor in de Salland-Twentetunnel bij Nijverdal te wijten was aan een technische storing.

    Onder invloed
    Na vragen van deze krant geeft de railvervoerder toe dat de 40-jarige machinist van de passagierstrein onder invloed verkeerde. Bronnen binnen NS zeggen dat hij cocaïne gebruikte, maar NS-woordvoerder Corien Koetsier wil vanwege de privacy niet zeggen waarvan de man onder invloed was. Wel dat hij op staande voet is ontslagen.

    „Hij heeft ons zerotolerancebeleid overtreden. Dat beleid geldt voor alcohol én drugs”. De woordvoerder zegt dat de veiligheid van de reizigers nooit in het geding is geweest.

    Signaal
    „De machinist is onwel geworden. Als dat gebeurt treden de veiligheidssystemen in werking en wordt de trein automatisch stil gezet.” Het feit dat NS de werkelijke oorzaak van het incident onder de pet hield, leidde - ook binnen de eigen geledingen - tot onvrede en tot een anonieme tip aan deze krant. De tipgever zegt zich te laten leiden door de veiligheid van de reizigers. „Daar moet je transparant in zijn. Ook over dat ontslag. Daar gaat een signaal van uit naar andere machinisten.”

    Paniek
    De trein vol reizigers strandde op Bevrijdingsdag rond 18.30 uur in de Salland-Twentetunnel. Het incident ging gepaard met een grote uitruk van hulpdiensten en ook enige paniek.

    Vertraging
    Brandweerwagens van de korpsen Hellendoorn, Almelo, Wierden, Rijssen, Enschede, Hengelo en Vroomshoop werden opgeroepen. Omdat de trein tot stilstand kwam in de tunnel, trad ook het automatisch brandalarm daarvan in werking. Uit voorzorg zijn de reizigers uit de trein gehaald. De tunnel is ook meteen voor al het andere verkeer gesloten. De treinreizigers liepen een uur vertraging op.

    Technische storing
    Op sociale media meldden passagiers al vrij snel dat de machinist onwel was geworden. Later werd dit tegengesproken. Rond 20.00 uur werd bekend gemaakt dat er sprake was geweest van ‘een technische storing’. Zo staat het ook vermeld op de site rijdendetreinen.nl, waarop alle storingen worden bijgehouden.

    Koetsier zegt dat niet te kunnen verklaren. „Waarom zouden we na zo’n incident niet gewoon zeggen dat de machinist onwel was? Dat gebeurt nu eenmaal wel eens. Mogelijk is ons ook pas later gebleken dat hij onwel was.”