article
1.6135406
STAPHORST - Stipwerk uit Staphorst beleefde woensdagmiddag de modedoorbraak op de catwalk in Parijs. De Belgische couturier Walter Van Beirendonck gebruikte de kleurrijke streekeigen motieven in zijn haute couture tijdens zijn wervelende show ‘Why is a Raven like a writing-desk?’ Gerard van Oosten uit Staphorst en Jeannet van der Horst uit Nieuwleusen waren in opdracht van de modekoning weken in het diepste geheim bezig om in totaal dik katoen van 1,40 meter breed en vijftien meter lang te bedrukken.
Staphorster stipwerk als blikvanger op catwalk in Parijs
STAPHORST - Stipwerk uit Staphorst beleefde woensdagmiddag de modedoorbraak op de catwalk in Parijs. De Belgische couturier Walter Van Beirendonck gebruikte de kleurrijke streekeigen motieven in zijn haute couture tijdens zijn wervelende show ‘Why is a Raven like a writing-desk?’ Gerard van Oosten uit Staphorst en Jeannet van der Horst uit Nieuwleusen waren in opdracht van de modekoning weken in het diepste geheim bezig om in totaal dik katoen van 1,40 meter breed en vijftien meter lang te bedrukken.
http://www.destentor.nl/regio/staphorst/staphorster-stipwerk-als-blikvanger-op-catwalk-in-parijs-1.6135406
2016-06-24T08:22:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6135417.1466756478!image/image-6135417.JPG
Staphorst,Parijs,Staphorster stipwerk,catwalk,top
Staphorst
Home / Regio / Staphorst / Staphorster stipwerk als blikvanger op catwalk in Parijs

Staphorster stipwerk als blikvanger op catwalk in Parijs

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Stippers Jeannet van der Horst en Gerard van Oosten
    STAPHORST - Stipwerk uit Staphorst beleefde woensdagmiddag de modedoorbraak op de catwalk in Parijs. De Belgische couturier Walter Van Beirendonck gebruikte de kleurrijke streekeigen motieven in zijn haute couture tijdens zijn wervelende show ‘Why is a Raven like a writing-desk?’ Gerard van Oosten uit Staphorst en Jeannet van der Horst uit Nieuwleusen waren in opdracht van de modekoning weken in het diepste geheim bezig om in totaal dik katoen van 1,40 meter breed en vijftien meter lang te bedrukken.

    Een monnikenwerk. Woensdagmiddag zat het duo vooraan in de Lübeckstraat in Parijs om het eindresultaat te zien. Het zag er fabelachtig uit. Het is overigens niet voor het eerst dat een topcouturier Staphorster stipwerk gebruikt. Jan Taminiau, bekend van de blauwe jurk van koningin Máxima, maakte in 2000 al ontwerpen met daarin Staphorster stoffen.

    De Spaanse couturier Ricardo Ramos gebruikte in 2011 Staphorster stoffen in zijn creaties. Niet eerder was stipwerk op de catwalk in Parijs te zien. „Een absoluut hoogtepunt”, zegt Van Oosten. Hij is ontzettend trots op het resultaat. Gerard van Oosten kreeg het verzoek motieven in blauw en wit te stippen en ook motieven in oranje met blauw. Het zijn streekeigen patronen, maar wel met een ‘twist’ van Van Beirendonck, zoals bijvoorbeeld de letter ‘W’ die vaak terugkomt en een smile-symbool.

    Oranje is ook niet echt een kleur voor traditioneel Staphorster stipwerk, maar de Belg wilde het zo en dus gingen de stippers aan de slag. Van Oosten ontwikkelde de juiste verf voor de enorme klus. Het stippen was zoveel werk dat hij collega Jeannet van der Horst uit Nieuwleusen vroeg om hem te helpen. Die hoefde daar niet lang over na te denken. Gerard van Oosten is een bekende ‘stipper’ in Staphorst en hij is een groot voorvechter van het behoud van het oude ambacht.

    Van Oosten zit ook in het bestuur van de Stichting Staphorster Stipwerk en hij was een van de drijvende krachten achter de plaatsing van Staphorster stipwerk op de lijst van Cultureel Immaterieel Erfgoed. „Dat Staphorster stipwerk op de catwalk van Parijs is te zien, is de kroon op mijn werk. Ik vind het echt heel bijzonder. Ik hoop ooit nog iets te maken voor koningin Máxima.”

    Via Crafts Council (CCNL), een platform voor het hedendaagse ambacht, kwam de Belgische kunstenaar in contact met Staphorster stipwerk en de plaatselijke ‘stipkoning’ Gerard van Oosten. CCNL ontwikkelt programma’s en activiteiten om te voorkomen dat oude ambachten, zoals stipwerk, verdwijnen.

    Walter Van Beirendonck brengt sinds 1983 eigen collecties uit. Ze zijn geïnspireerd door beeldende kunst, literatuur, maar ook door de natuur en etnische invloeden; kenmerkend zijn de felle, ongebruikelijke kleurencombinaties en een sterke grafische inslag. In 1997 ontwierp hij de kostuums voor de PopMart-tournee van U2. Sinds 2006 is Van Beirendonck artistiek directeur voor Scapa Sports. In hetzelfde jaar werd hij hoofd van de afdeling Mode van de Antwerpse Modeacademie. In zijn ontwerpen laat Van Beirendonck de grenzen tussen de geslachten vervagen.