article
1.6095948
TEUGE - Bij het betreden van de cabine van de Boeing 737-800 blijkt een stewardess (pop) de enige aanwezige. De dertig stoelen zijn leeg. Rob van Viegen, eigenaar van Yellow Wings, neemt in de cockpit plaats op de stoel van de piloot. Een korte vlucht vanaf Schiphol kan beginnen. Van Viegen en de verslaggever zien de nationale luchthaven voor zich en na het opstijgen trekt het Nederlandse landschap aan hen voorbij.
'Boeing' voor communicatietraining op Teuge
TEUGE - Bij het betreden van de cabine van de Boeing 737-800 blijkt een stewardess (pop) de enige aanwezige. De dertig stoelen zijn leeg. Rob van Viegen, eigenaar van Yellow Wings, neemt in de cockpit plaats op de stoel van de piloot. Een korte vlucht vanaf Schiphol kan beginnen. Van Viegen en de verslaggever zien de nationale luchthaven voor zich en na het opstijgen trekt het Nederlandse landschap aan hen voorbij.
http://www.destentor.nl/regio/voorst/teuge/boeing-voor-communicatietraining-op-teuge-1.6095948
2016-06-10T08:06:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6095964.1465545784!image/image-6095964.jpg
Teuge,Economie,top
Teuge
Home / Regio / Voorst / Teuge / 'Boeing' voor communicatietraining op Teuge

'Boeing' voor communicatietraining op Teuge

Videos
1
Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Rob van Viegen in de cockpit van de vliegsimulator op Teuge. ,,Je ziet vanuit de lucht samenhang en verbindingen die je normaal vanaf de grond niet ziet.''foto Ronny te Wechel
    • Afbeelding
    TEUGE - Bij het betreden van de cabine van de Boeing 737-800 blijkt een stewardess (pop) de enige aanwezige. De dertig stoelen zijn leeg. Rob van Viegen, eigenaar van Yellow Wings, neemt in de cockpit plaats op de stoel van de piloot. Een korte vlucht vanaf Schiphol kan beginnen. Van Viegen en de verslaggever zien de nationale luchthaven voor zich en na het opstijgen trekt het Nederlandse landschap aan hen voorbij.
    Je ziet vanuit de lucht samenhang en verbindingen die je normaal vanaf de grond niet ziet.

     Drie beamers op het dak projecteren deze beelden op een acht meter breed, gebogen scherm. Van Viegen (59) legt uit dat de simulator alle mogelijke (weers)- omstandigheden kan nabootsen. Virtuele vluchten maken kan niet alleen vanaf Schiphol, maar ook vanaf buitenlandse luchthavens. ,,Als je vanaf Frankfurt vertrekt, zie je daar meer Lufthansa-toestellen langskomen en in Parijs zijn dat toestellen van Air France.''

    Wie denkt bij Yellow Wings opgeleid te kunnen worden tot verkeersvlieger, komt bedrogen uit. De in een half jaar tijd in een hangaar van vliegschool Special Air Services (SAS) opgebouwde vliegsimulator is vooral bestemd voor training van leidinggevenden van bedrijven en organisaties. ,,Het is een soort serious game waarin communicatie de crux vormt om elke vlucht tot een goed einde te kunnen brengen. Het vliegen is de vorm, deelnemers ontdekken wat ieders sterke punten zijn en hoe ze die in hun bedrijf of organisatie kunnen gebruiken'', aldus Van Viegen.

    Acht deelnemers
    Aan deze training kunnen maximaal acht personen meedoen. Iedereen vervult tijdens een 'lange, intensieve dag' zeven rollen variërend van piloot tot verkeersleider en van waarnemer tot coördinator (zowel bij de luchtverkeersleiding als in de cockpit). De deelnemers krijgen eerst een instructie van een uur en voeren daarna vier verschillende vluchten uit. Rob van Viegen, die van beroep managementcoach is, evalueert uitgebreid maar verder is het aan de teamleden om (onvermoede) kwaliteiten van zichzelf en collega's te ontdekken en conclusies te trekken. ,,De simulator is vooral bedoeld om leidinggevenden supereffectief te leren communiceren en samen te werken.''

    Samenhang
    Voordeel van de vliegsimulator is volgens de Yellow Wings-man het driedimensionaal kunnen kijken. ,,Je ziet vanuit de lucht samenhang en verbindingen die je normaal vanaf de grond niet ziet.''
    Naast zijn grote interesse in menselijk gedrag is de ondernemer enorm gefascineerd door vliegen. Dat geeft hem een gevoel van vrijheid. En vrijheid streeft hij ook na met Yellow Wings. Tot op heden werkt hij alleen met vrijwilligers. Zijn doel is Yellow Wings te laten uitgroeien tot een soort community. Betrokkenen moeten op de eerste plaats energie en lol uit hun werkzaamheden halen, zegt Van Viegen. Als de bedrijfsactiviteiten winstgevend worden, wil hij anderen in de winst laten meedelen.

    Vreemde eend
    Vier jaar lang zat Van Viegen met Yellow Wings op een bedrijventerrein in Zoetermeer. Door ruimtegebrek stond het cabinegedeelte van de Boeing daar naast de cockpit in plaats van erachter. ,,We waren in Zoetermeer een beetje de vreemde eend in de bijt en ik ben op zoek gegaan naar een betere locatie. Mijn vrouw en ik wonen al jaren in Eefde en waar kun je met een vliegsimulator dan beter gaan zitten dan op een vliegveld?'' De combinatie van een vliegbedrijf en een simulator op één locatie biedt mensen zowel de ervaring van echt vliegen in een klein eenmotorig vliegtuig als bijna echt vliegen in een verkeersvliegtuig. Die ervaringen zijn behoorlijk verschillend. Het cabinegedeelte met dertig stoelen achter de cockpit draagt bij aan de beleving. Meer informatie:  www.yellowwings.nl