article
1.6627994
ZUTPHEN - Zoutproducent AkzoNobel wil in totaal 6,7 miljoen euro aan schade verhalen op Rijkswaterstaat en de bedrijven die begin deze eeuw betrokken waren bij de renovatie van de sluis in Eefde. Het bedrijf zegt zoveel schade te hebben geleden als gevolg van de stremming die in 2012 in het Twentekanaal werd veroorzaakt door een neergevallen sluisdeur.
AkzoNobel wil miljoenen na stremming sluis Eefde
ZUTPHEN - Zoutproducent AkzoNobel wil in totaal 6,7 miljoen euro aan schade verhalen op Rijkswaterstaat en de bedrijven die begin deze eeuw betrokken waren bij de renovatie van de sluis in Eefde. Het bedrijf zegt zoveel schade te hebben geleden als gevolg van de stremming die in 2012 in het Twentekanaal werd veroorzaakt door een neergevallen sluisdeur.
http://www.destentor.nl/regio/zutphen/akzonobel-wil-miljoenen-na-stremming-sluis-eefde-1.6627994
2016-11-09T16:37:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6546600.1476855250!image/image-6546600.jpg
Lochem,Zutphen,Politiek Lokaal ST,AkzoNobel,top,hermes
Zutphen
Home / Regio / Zutphen / AkzoNobel wil miljoenen na stremming sluis Eefde

AkzoNobel wil miljoenen na stremming sluis Eefde

Foto's
1
Reacties
Reageer
    ZUTPHEN - Zoutproducent AkzoNobel wil in totaal 6,7 miljoen euro aan schade verhalen op Rijkswaterstaat en de bedrijven die begin deze eeuw betrokken waren bij de renovatie van de sluis in Eefde. Het bedrijf zegt zoveel schade te hebben geleden als gevolg van de stremming die in 2012 in het Twentekanaal werd veroorzaakt door een neergevallen sluisdeur.

    De bodemprocedure die AkzoNobel tegen de verschillende partijen voert, werd dinsdag behandeld in de rechtbank in Zutphen. De rechtbank heeft de zoutproducent en een aantal gedaagden gevraagd om nog eens samen te kijken of een schikking mogelijk is. Mocht dit binnen de komende zes weken niet lukken, dan zal de rechtbank uitspraak doen.

    Zoutfabriek
    AkzoNobel heeft een zoutfabriek in Hengelo aan het Twentekanaal en is voor transport vooral afhankelijk van vervoer over water. Toen op 3 januari 2012 een negentig ton zware sluisdeur naar beneden viel bij de sluis in Eefde, kwam alle scheepvaart in het Twentekanaal vijf weken lang stil te liggen. AkzoNobel moest onder meer ruim honderd vrachtwagens per dag inzetten om het zout te kunnen transporteren.

    Compensatieregeling
    De minister opende destijds wel een compensatieregeling voor gedupeerde partijen, maar die gold alleen voor binnenvaartschippers en bedrijven die minstens 15 procent van hun jaaromzet aan schade hebben geleden. AkzoNobel, dat een omzet van meer dan 4 miljard euro kende in 2012, kwam bij lange na niet in aanmerking voor die regeling en wil de geleden schade daarom nu alsnog verhalen op anderen.

    Afgebroken hefketting
    De sluis in Eefde raakte defect doordat een hefketting van de sluisdeur afbrak en de sluisdeur met donderend geweld naar beneden stortte. Rijkswaterstaat liet door TNOonderzoeken hoe dit heeft kunnen gebeuren. Het onderzoeksinstituut concludeerde dat een vermoeidheidsscheur zat in een draadstang van de hefdeur. Doordat kabels en kettingen niet goed waren uitgelijnd, was de constructie niet stevig genoeg.

    Rapport TNO
    Het rapport van TNO was voor AkzoNobel aanleiding om alle partijen die in 2003 betrokken waren bij de renovatie van de sluis in Eefde in de bodemprocedure te betrekken. Ter zitting bleek dinsdag dat de zoutproducent te weinig aanknopingspunten heeft om de procedure tegen twee van deze bedrijven voort te kunnen zetten. Met de andere gedaagde partijen en Rijkswaterstaat wordt nu gekeken of een schikking alsnog mogelijk is.