article
1.6542665
ZUTPHEN - Het kost ruim vijftien miljoen euro meer om het nieuwe voetpad dat volgend jaar wordt aangelegd bij de verbreding van de Oude IJsselbrug in Zutphen volledig door te trekken langs de hele brug. Dat is ook de reden waarom ervoor is gekozen het toekomstige voetpad ergens halverwege de overspanning te laten stoppen.
Doortrekken voetpad Oude IJsselbrug te duur
ZUTPHEN - Het kost ruim vijftien miljoen euro meer om het nieuwe voetpad dat volgend jaar wordt aangelegd bij de verbreding van de Oude IJsselbrug in Zutphen volledig door te trekken langs de hele brug. Dat is ook de reden waarom ervoor is gekozen het toekomstige voetpad ergens halverwege de overspanning te laten stoppen.
http://www.destentor.nl/regio/zutphen/doortrekken-voetpad-oude-ijsselbrug-te-duur-1.6542665
2016-10-18T07:13:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6542666.1476774940!image/image-6542666.JPG
Zutphen,Politiek Lokaal ST,hermes
Zutphen
Home / Regio / Zutphen / Doortrekken voetpad Oude IJsselbrug te duur

Doortrekken voetpad Oude IJsselbrug te duur

Foto's
2
Reacties
Reageer
    ZUTPHEN - Het kost ruim vijftien miljoen euro meer om het nieuwe voetpad dat volgend jaar wordt aangelegd bij de verbreding van de Oude IJsselbrug in Zutphen volledig door te trekken langs de hele brug. Dat is ook de reden waarom ervoor is gekozen het toekomstige voetpad ergens halverwege de overspanning te laten stoppen.

    Dat blijkt uit de beantwoording van vragen die Burgerbelang Zutphen Warnsveld heeft gesteld aan het Zutphense college van burgemeester en wethouders. De coalitiepartij wilde opheldering over de plannen. Eerder uitte ook wijkraad De Hoven kritiek: volgens de wijkraad zouden de plannen geen rekening houden met zwakkere groepen, zoals ouderen en gehandicapten, omdat die niet veilig de oversteek zouden kunnen maken. Volgens het college zijn die zorgen onterecht.

    De Oude IJsselbrug in Zutphen wordt volgend jaar zomer grondig onder handen genomen. Groot onderhoud wordt gecombineerd met onder meer vervanging van het bestaande fietspad. Een van de meest opvallende aanpassingen is het nieuwe voetpad aan de buitenzijde van de brug, met daarop een lange bank. Vanaf de IJsselkade loopt dat pad tot ongeveer halverwege de totale overspanning. Op dat punt kunnen wandelaars met een trap naar beneden, naar de uiterwaarden.

    Volgens het Zutphense college zou het doortrekken van het voetpad langs de hele brug niet kunnen binnen het budget van ruim 4 miljoen euro. Dit omdat de huidige aanbruggen aan de kant van De Hoven niet verder verbreed kunnen worden. Vervanging van de aanbruggen zou dan noodzakelijk zijn. Kosten hiervan: 15 tot 20 miljoen euro. Het college acht het daarom verstandiger om doortrekken van het voetpad alsnog te overwegen wanneer de uit 1865 daterende aanbruggen moeten worden vervangen. Deze kunnen nog twintig jaar mee.

    De veiligheid van voetgangers en scootmobielers, waar de wijkraad een punt van maakte, is volgens het college verder niet in geding, nu voetgangers straks halverwege met trappen kunnen afdalen richting uiterwaarden. 'Het huidige voetpad tussen spoor- en autobrug blijft gehandhaafd en altijd beschikbaar voor mensen slecht ter been', schrijft het college. 'Dit is geen alternatieve, maar bestaande route. Scootmobielers kunnen over het fietspad.'