article
1.6191456
ZUTPHEN - Op het stadhuis van Zutphen denken ze er serieus over na om begraven te gaan promoten. Er ligt zelfs een concept voor een reclamefolder klaar waarmee inwoners verleid moeten worden om te kiezen voor een teraardebestelling. De reden: de opmars die cremeren maakt, sinds vijf jaar geleden een crematorium opende in de Hanzestad.
Gemeente Zutphen wil begraven promoten
ZUTPHEN - Op het stadhuis van Zutphen denken ze er serieus over na om begraven te gaan promoten. Er ligt zelfs een concept voor een reclamefolder klaar waarmee inwoners verleid moeten worden om te kiezen voor een teraardebestelling. De reden: de opmars die cremeren maakt, sinds vijf jaar geleden een crematorium opende in de Hanzestad.
http://www.destentor.nl/regio/zutphen/gemeente-zutphen-wil-begraven-promoten-1.6191456
2016-07-14T04:42:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6191458.1468471196!image/image-6191458.JPG
Zutphen,begraven,uitvaart,cremeren,gemeente Zutphen,campagne,top
Zutphen
Home / Regio / Zutphen / Gemeente Zutphen wil begraven promoten

Gemeente Zutphen wil begraven promoten

Foto's
1
Reacties
Reageer
    • Afbeelding
      Beschrijving
      Er is een exploitatietekort op begraafplaatsen ontstaan. Er moét wat gebeuren.
      Fotograaf
    ZUTPHEN - Op het stadhuis van Zutphen denken ze er serieus over na om begraven te gaan promoten. Er ligt zelfs een concept voor een reclamefolder klaar waarmee inwoners verleid moeten worden om te kiezen voor een teraardebestelling. De reden: de opmars die cremeren maakt, sinds vijf jaar geleden een crematorium opende in de Hanzestad.
    Crematoria doen ook aan marketing. Dat beschouwen we als normaal

    De komst van het crematorium pakt niet goed uit voor de gemeentekas. Afgelopen jaar maakte de gemeente 7.000 euro verlies op de begraafplaatsen.

    ,,Cremeren is in hoog tempo populairder geworden, vooral omdat mensen hun nabestaanden niet willen opzadelen met het onderhoud van het graf’’, weet Wim van Midwoud van de Landelijke Organisatie van Begraafplaatsen (LOB). Hij schat in dat cremeren elk jaar een procent gaat winnen op begraven. Marketing kan helpen, begraafplaatsen moeten misschien wel gewoon de concurrentie aangaan met crematoria. 

    Cijfers
    Cijfers spreken ook in dit geval boekdelen. In Zutphen wordt de laatste jaren nog minder dan een kwart van het aantal overledenen begraven op een gemeentelijke begraafplaats. Waar vroeger bijna dagelijks overledenen in graven werden gelegd, gebeurt dat nu gemiddeld nog slechts twee keer per week. De inkomsten blijven achter bij de uitgaven. 

    Gedenkparken
    Er komt de mogelijkheid tot natuurbegraven en islamitisch begraven, er zijn plannen voor themavelden - van vlinderhoek tot kabouterbos - en zelfs de naam van de begraafplaatsen is veranderd. Ze worden voortaan gedenkparken genoemd. „Omdat we die naam beter vinden aansluiten bij het eigenlijk gebruik”, legt Pennings uit. „Op begraafplaatsen worden ook urnen bijgezet en vinden herdenkingen plaats.” 

    Folders 
    De gemeente twijfelt nog over het verspreiden van folders om begraven te promoten. Maar ze denkt dat het kan. Het wordt geen peperdure maar een integere campagne. ,,Feit is wel dat bijvoorbeeld crematoria veel aan marketing doen en we dat allemaal als normaal beschouwen, terwijl dat om één of andere reden bij begraven anders voelt. Wij hebben mooie plannen voor onze gedenkparken en daar willen we mensen over informeren.” Verder is het straks vooral aan uitvaartondernemers om het begraven meer onder de aandacht te brengen, zegt de wethouder.