article
1.6293786
ZUTPHEN - De vorig jaar in Zutphen geopende Marstunnel figureert in een internationale reclamecampagne van Apple. De onderdoorgang is te zien op enorme billboards in onder meer Japan, Mexico, de Verenigde Staten en Groot Brittannië. Dat allemaal dankzij een 'lucky shot' van Peter Paul van der Hout, een Dordtenaar die de tunnel vastlegde met zijn mobiele telefoon.
'Lucky shot' van Zutphense Marstunnel gaat de wereld over
ZUTPHEN - De vorig jaar in Zutphen geopende Marstunnel figureert in een internationale reclamecampagne van Apple. De onderdoorgang is te zien op enorme billboards in onder meer Japan, Mexico, de Verenigde Staten en Groot Brittannië. Dat allemaal dankzij een 'lucky shot' van Peter Paul van der Hout, een Dordtenaar die de tunnel vastlegde met zijn mobiele telefoon.
http://www.destentor.nl/regio/zutphen/lucky-shot-van-zutphense-marstunnel-gaat-de-wereld-over-1.6293786
2016-08-25T15:04:00+0000
http://www.destentor.nl/polopoly_fs/1.6293787.1472137596!image/image-6293787.JPG
Zutphen,Sociaal en maatschappij,top,hermes
Zutphen
Home / Regio / Zutphen / 'Lucky shot' van Zutphense Marstunnel gaat de wereld over

'Lucky shot' van Zutphense Marstunnel gaat de wereld over

Foto's
1
Reacties
Reageer
    ZUTPHEN - De vorig jaar in Zutphen geopende Marstunnel figureert in een internationale reclamecampagne van Apple. De onderdoorgang is te zien op enorme billboards in onder meer Japan, Mexico, de Verenigde Staten en Groot Brittannië. Dat allemaal dankzij een 'lucky shot' van Peter Paul van der Hout, een Dordtenaar die de tunnel vastlegde met zijn mobiele telefoon.

    Van der Hout was eind vorig jaar in Zutphen en maakte tijdens het dagje uit verschillende foto's met zijn mobiele telefoon, een Apple iPhone 6s. Eén van die foto's was van de Marstunnel, een onderdoorgang onder het spoor die het Zutphense centrum verbindt met het gebied Noorderhaven. Het oog van Van der Hout viel op de duizenden lampjes in honderden armaturen, het lichtkunstwerk in de tunnel dat is aangebracht door kunstenaar Herman Kuijer. "Het zijn prachtige kleuren", zegt Van der Hout "Ik heb wat foto's gemaakt en ben vervolgens verder de stad ingegaan."

    Londen
    Maanden later krijgt de Dordtenaar een mailtje. Een reclamebureau uit Londen vraagt of zij een foto van hem mogen gebruiken die hij op Flickr had geplaats, een website voor het delen van foto's. Wat er precies achter zit, mogen ze dan nog niet zeggen. "In eerste instantie was ik daardoor wat huiverig", zegt de eigenaar van een muziekwinkel. "Dus ik heb het bedrijf toen maar gegoogled. Bleek het een enorm gerenommeerd bureau te zijn. Vervolgens hebben we een contractje gesloten."

    Billboards wereldwijd
    Ruim een half jaar nadat hij de foto maakte, is het beeld van de Marstunnel nu te zien op gigantische billboards, op allerlei plaatsen in de wereld. De betreffende foto maakt onderdeel uit van de campagne Shot on iPhone6s, waarmee Apple de kracht wil aantonen van de camera in de telefoon. "Het was een lucky shot", zegt Van der Hout. "Helemaal als je je beseft dat die campagne eigenlijk draait om kleuren. Ze hebben foto's bij elkaar gezocht met verschillende kleurtinten. Het lichtkunstwerk in de Marstunnel verandert steeds weer van kleur. Was ik dus een uur later geweest, dan had deze foto waarschijnlijk nu nooit in Japan gehangen. Of pak 'm beet Mexico, want daar hangt-ie ook."