Aanpak hangjongeren Twistvlietpark mislukt

Auteur: door Michael Amsman |   vrijdag 08 juli 2011 | 16:15 | Laatst bijgewerkt op: vrijdag 08 juli 2011 | 16:18

Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten
ZWOLLE - Swollwacht heeft een brief op hoge poten naar het college van B enW gestuurd, inclusief een fotoserie die er niet om liegt.
De foto's laten zien hoe het steeds drukker wordt rond de betonnen bankjes in het zuidwestelijke deel van het Twistvlietpark, dichtbij Italiaans restaurant Michael. Jongens en meiden rijden af en aan, vaak op scooters, de verkeersborden negerend die dat verbieden. Aan het eind van het aangenaam verpozen resteren de schillen en de dozen, zoals dat vroeger werd genoemd: blikjes, peuken, lege flessen, plastic zakken - rotzooi, kortom.

Dat is niet alles, stelt Swollwacht. De partij heeft meer misdragingen gesignaleerd: 'Rondjes draaien met scooters en fietsen op het gazon. Geluidsoverlast. Het afval waait het water in, woon- en leefmilieu worden zo aangetast. Urineren op de hangplek. Voetballen, de zijkant van het verzorgingstehuis gebruiken als doel. In het openbaar drinken van alcohol (met name bier).'

De klachten zijn niet van vandaag of gisteren. De bewoners van de woonvoorzieningen en huizen rond het park hebben contact gehad met het jongerenwerk inStadshagen, welzijnsorganisatie Travers, de politie en de gemeente. Ze hebben onder meer voorgesteld om een extra prullenbak en een blikvanger (een net om afval in te gooien) te plaatsen en om cameratoezicht in te voeren. Als uiterste middel zouden de bankjes verwijderd kunnen worden. Het overleg en de voorstellen hebben helaas geen enkel effect gesorteerd, stelt Swollwacht. "Het is heel triest dat het tot nu toe niets heeft opgeleverd. De omwonenden zijn het zat, heel erg zat. Ouderen voelen zich soms geïntimideerd en onveilig." Swollwacht vraagt het college wat het heeft gedaan om het probleem op te lossen en welke afspraken er zijn gemaakt met politie, jongerenwerk en omwonenden. "En kunt u aangeven waarom er tot nu toe nog geen resultaat is geboekt? Aan de situatie is nog niets veranderd, het is alleen maar erger geworden."

Zwolle heeft weliswaar een handhavings- en toezichtbeleid, maar het schort volgens Swollwacht 'aan daadkracht, doorzettingsvermogen en creativiteit'. Ingrijpen is noodzakelijk, vindt de fractie: "Wij vinden dit onacceptabel en willen dat u er daadwerkelijk alles aan gaat doen om in samenspraak met de omwonenden te komen tot goede oplossingen."
 
Reacties
laatste eerstSorteer reacties
Rondom het park wonen mensen, die dagelijks zicht hebben op het park en mogen genieten van de troep, bierflesjes en wat dies meer zij.
De een heeft daar misschien meer last van, dan de ander. Klopt.

Natuurlijk moet je altijd de samenspraak aangaan, het overleg blijven voeren. Weglopen is een zwaktebod, inderdaad.

Aan de andere kant, verwacht nou ook weer niet een begripvolle houding, wanneer na twee jaar de jongeren nog steeds aangesproken moeten worden op hun gedrag: aub de rommel opruimen en niet met de scooters en fietsen in het park rijden, niet in het openbaar bier drinken, aub niet over de rozen struiken pissen.

Jammer dat je daar niets over zegt Draakje.

Natuurlijk iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen, mee eens.
Laat iedereen -ook de jeugd- daar eens mee beginnen: iedereen blij en dan kan iedereen van het park genieten, of je nu klaagt of niet.
En dan mag en kun je in vrijheid en met respect best een beetje op elkaar letten.

Daar spreekt immers zorg uit. En dat is heel mooi.
Wat mij betreft kan dit niet snel genoeg gaan.
Besje - 18-07-2011 | 17:01
Alweer kan ik lezen hoe verschrikkelijk het wel niet gesteld zou zijn in het Twistvlietpark. Als daders van deze onleefbare situatie wordt constant gewezen naar de jeugdigen welke zich in het park ophouden.

Volgens mij is dit bericht een kopie van alle vorige berichten, welke zelfs werden uitgebracht in maanden dat niemand het door de kou langer als 10 minuten in het park zou kunnen uithouden.

Hebben we in ons park een groot probleem of zijn er slechts enkele die niets beters te doen hebben dan dagelijks kijken wat er allemaal wel niet in het park gebeurd? Zijn er mensen die als levensdoel hebben de jeugd weg te krijgen door negatief te blijven en dit vooral op alle mogelijke manieren naar buiten te brengen?
Ik ben benieuwd hoeveel mensen er daadwerkelijk overlast ervaren, ik verwacht dat er veel meer zijn die juist genieten van het park.

Op de, door de klagers zo gehekelde bewoners/jeugd avonden, waren het volgens mij niet de jeugdigen die binnen een minuut schreeuwend en scheldend vertrokken zonder het gesprek ook maar enige kans te geven!

Daarnaast zijn de verwijten zeker niet alleen op de jeugd toepasbaar, op een gemiddelde dag zijn er meer ouderen welke de borden negeren en over het voetpad fietsen dan dat het jongeren zijn. Om maar niet te spreken van de loslopende honden, ook op de speelplekken voor kleine kinderen. (lekker fris)

Zou het niet mooi zijn als het park door iedereen gebruikt kon worden, er niet zo op elkaar gelet zou worden en iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid zou nemen?
(in plaats van het afgeven op andere die volgens de klagers HUN probleem niet voldoende en snel genoeg oplossen.)
draakje - 18-07-2011 | 05:22
@ Hangjeugd en Gerben
Waarom gaan nu meteen de hakken het zand in? Dat begrijp ik niet.
Met een beetje kritiek is toch niets mis? Jullie willen toch niet als een aangelijnd hondje behandeld worden, toch?
Accepteren van kritiek is ook een kunst, net zo als scooter rijden.

Maar, een vriendelijk verzoek.
Hou aub het probleem op eigen bordje. Uiteindelijk veroorzaken jullie zelf het probleem, toch?
Afval (blikjes, bierflessen, chipszakken, enz) rondsmijten, bier zuipen, op de rozenstruiken pissen, met scooters het gazon aan flarden rijden, enz. Dat doe je niet.

Ouderen hebben géén hekel aan hangjongeren, wél aan wat ze doen of niet doen.
Daar gaat het om.
Schuif het gedrag van jullie aub niet af op anderen: staat niet stoer.
Het komt eerder over als een 'jengelend kind', dat zijn zin niet krijgt.
En ga je daar het gesprek mee aan?
Ik niet in ieder geval.

Dus:
- Regel wat met het jongerencentrum Level-Z,
- regel wat met de jongerenwerkers, spreek ze aan,
- ga naar de burgemeester
- Vraag de sleutel van Level-Z en ga daar leuk feest vieren: prima en gezellig, niks mis mee.
- Maak jullie zelf verantwoordelijk voor het reilen en zeilen daar. Prima!
- Ga anders naar de Milligerplas: heel veel ruimte en geen toezicht. Niet alleen leuk, maar ook privacy.

Je ziet er zijn best mogelijkheden, maar laat ouderen van het verzorgingshuis niet de boel opruimen.
Laat kinderen niet tussen de bierflesjes en glasscherven lopen.
Laat de zakken chips niet in het water waaien.
Pis niet over de rozenstruikjes. Julie zijn toch geen hondjes, die aangelijnd moeten worden?

Het argument van: "kom met ons praten", hebben we wel gehad. (na meer dan twee jaar)
Het werkt jammer genoeg niet. En wanneer praten geen oplossing biedt, wel, dan mogen de touwtjes best strakker aangespannen worden.
Niks mis mee.
Een jengelend kind geef je ook niet meteen zijn zin.
Overleg is er genoeg geweest. Het wordt tijd voor verandering. (Mensen zijn het zat.)
En wanneer je die verandering niet zélf aanbrengt, wel, dan doen anderen het wel voor je.
Maar ga niet klagen, dat je niks in te brengen had. Accepteer het gewoon.
De keuze is aan jullie, voorstellen inbrengen ook.
En dat gaat net zo makkelijk of moeilijk als scooter rijden.
Het is maar net wat je er zelf van maakt.

En mocht je steun nodig hebben bij het uitvoeren van plannen of voorstellen: ik wil best helpen.
Nogmaals ouderen hebben geen hekel aan jongeren, wél aan wat ze doen of niet doen.
Vriendelijke groeten ook.
Besje - 11-07-2011 | 17:00
Ik ben volledig eens met de laatste opmerking van hang jeugd. Vol verbazing heb ik het stuk in de stentor gelezen en ben teleurgesteld in de opstelling van Swollwacht. Hoe kan een dergelijke organisatie zo kortzichtig zijn. Het heeft nl. geen nut om de jongeren daar weg te jagen als je geen alternatief hebt. Een centrale hangplak is noodzakelijk en sowieso wenselijk. Luister eens echt naar de jongeren en wat ze willen en probeer met oplossingen te komen en niet op deze manier. Ik begrijp de reactie van micnick wel, echter met dergelijke reactie's verplaats je het probleem en / of je maakt het alleen maar erger. ps. Ik behoor niet tot de doelgroep, maar begrijp de doelgroep volledig
Gerben - 11-07-2011 | 13:14
jullie lopen wel te zijken over dat WIJ jongeren buiten lopen te hangen en rotzooi maken in het park maar wat is er voor de rest te doen in stadshagen HELEMAAL NIKS en als wij rotzooi in de prullenbak gooien is het binnen 1 dag vol en blijft het vol voor ongeveer 3 dagen we mogen niet eens ergens voetballen !! waar slaat dit op als jullie zo graag willen dat wij weg gaan zorg dan dat er voor ons wat te doen is in stadhagen p.s. het jongeren centrum is niet de oplossing ik ga niet tussen kinderen van 11/12 lopen .
ALS jullie een probleem hebben kunt u het ook anders oplossen in plaats van de politie te bellen kunt u ook naar ons toe gaan en met ons praaten !
vriendelijke groeten een van de hang jeugd
Hang jeugd - 11-07-2011 | 13:02

U kon tot 07-08-2011 reageren op dit artikel.


Nu op de homepage

Klik hier voor meer....

de Stentor op sociale media

Koopavonden

Zou u vaker naar de Zwolse binnenstad gaan als de winkels op andere tijden open zijn?

Zwolle zou wat de gemeente betreft van het Zwolse winkelhart een bruisender plek moeten maken.